Przesunięcie fazowe przebiegu prostokątnego

Jesli jesteś początkującym elektronikiem, to tu z pewnością znajdziesz pomoc. Miejsce dobre do dyskusji nad podstawami elektroniki w zakresie teorii i praktyki.
ODPOWIEDZ
mechatronik
-
Posty: 2
Rejestracja: 16 wrz 2013, 12:36
Lokalizacja: Łódź/Poznań

Przesunięcie fazowe przebiegu prostokątnego

Post autor: mechatronik » 16 wrz 2013, 13:51

Witam.

Po kilku latach przerwy wracam do elektroniki. Obecnie zbieram informacje dotyczące możliwości przesunięcia fazowego sygnału prostokątnego. W skrócie potrzebuję uzyskać trzy przebiegi prostokątne przesunięte względem siebie o 120°. Docelowo ma to być jeden z elementów sterownika silnika synchronicznego sterowany napięciowo. O ile przetwornik U/f i blok wyjściowy nie jest problemem to schody zaczynają się aby uzyskać przesunięcie fazowe.
Czy ktoś ma jakiś sprawdzony sposób na wykonanie tego? Rozważam zastosowanie jakiegoś uK ewentualnie zrobienie tego na typowej "cyfrówce". Pewnie ktoś się może zastanawiać po co się męczyć jak można kupić gotowy falownik. Owszem można. Jednak silnik pod który to robię ma maksymalne napięcie ~50V przez co typowe przemysłowe falowniki odpadają.
Gdyby ktoś miał jakieś "gotowce" bądź przykłady pod ręką to byłoby miło. Nie ma sensu przecież wyważać otwartych drzwi.

Pozdrawiam.

Jony130
Moderator
Posty: 3148
Rejestracja: 11 sie 2005, 16:33
Lokalizacja: wrocław

Post autor: Jony130 » 16 wrz 2013, 14:48

Tu masz taki przykładowy schemat. Ale nie zapomnij że można kupić gotowe trzy fazowe drivery:
Tu masz pierwszy lepszy z Google
http://www.intersil.com/en/products/pow ... P4086.html
http://serwis.avt.pl/manuals/AVT5360.pdf
Załączniki
trifaseg.GIF
(6.08 KiB) Pobrany 3804 razy

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2073
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 16 wrz 2013, 16:02

Pewnie ktoś się może zastanawiać po co się męczyć jak można kupić gotowy falownik. Owszem można. Jednak silnik pod który to robię ma maksymalne napięcie ~50V przez co typowe przemysłowe falowniki odpadają.
Zainteresuj się sterownikami silników BLDC, są to trzy fazowe silniki prądu stałego.Działa to tak:
Obrazek
Są gotowe sterowniki takich silników, więc nie wiem czy warto robić samemu.
Jakby nie patrzeć na to jest to typowy silnik trzyfazowy, sterowny przebiegiem prostokątnym.

Jeżeli natomiast twój silnik, jest standardowym, klatkowym asynchronicznym silnikiem 3-fazowym, tylko na 50V, to pytanie brzmi, czy nie da się go zasilać z zwykłego falownika poprzez 3 fazowy transformator separujący, 230V/50V ?

Awatar użytkownika
Amugilap
Użytkownik
Posty: 480
Rejestracja: 19 cze 2011, 9:28
Lokalizacja: UK

Post autor: Amugilap » 16 wrz 2013, 16:26

Staralem sie ostatnio zmontowac taki sterownik, puki co nie przeprowadzilem testow praktycznych ale w symulacji dziala tak jak trzeba. Oparty na kostkach 74xx. Symulacja w zalaczniku (multisim)
Załączniki
komutator_logic7400_2.zip
(301.11 KiB) Pobrany 181 razy

mechatronik
-
Posty: 2
Rejestracja: 16 wrz 2013, 12:36
Lokalizacja: Łódź/Poznań

Post autor: mechatronik » 16 wrz 2013, 17:16

Jadąc po kolei ;)
@Jony130, dzięki. Myślałem o czymś takim także schemat może się przydać.

@kayron, z BLDC kombinuję już od kilku dni. Mam przed sobą elektronikę z układem LB1616, BD6792 i LB11886. Na razie próby uruchomienia nie powiodły się. W kartach katalogowych i w układach podpięte są czujniki halla (lub coś w podobie). W moim przypadku nie idzie ich nigdzie wcisnąć a bez układ nie chce załapać. Można by spróbować to oszukać pytanie czy warto się w to bawić.
Moja maszynka to silnik synchroniczny 3~ (uzwojenia stojana połączone w trójkąt) na napięcie bodaj 50 lub 60V z wirnikiem wykonanym jako jeden element - odlew namagnesowany (nie jest to klatka). Myślałem, żeby podpiąć to pod fabryczny falownik przez transformator/y ale raz, że to droga zabawa, a dwa nie ma gwarancji, że będzie to poprawnie działać przy niskich f.

@Amugilap, zerknę w najbliższym czasie - dzięki :)

pgkr1
-
Posty: 1
Rejestracja: 10 wrz 2018, 7:45

Re: Przesunięcie fazowe przebiegu prostokątnego

Post autor: pgkr1 » 10 wrz 2018, 8:00

Czy znajdzie się ktoś ciekawy zasilania silników trzy fazowych prądu zmiennego impulsami prądu stałego
takie zasilanie daje możliwość odzyskiwania prądu Takie zasilanie wykorzystał prawdopodobnie Pan Tesla w samochodzie którym jeździł
w Ameryce
W zasilaniu impulsem jednej cewki z trzech w silniku trzyfazowym dwie produkują prąd z tego samego pola magnetycznego

xyz
Użytkownik
Posty: 103
Rejestracja: 30 mar 2018, 12:17

Re: Przesunięcie fazowe przebiegu prostokątnego

Post autor: xyz » 10 wrz 2018, 8:26

Witam
A można coś bliżej ? ponieważ ja interesuję się wszelkimi takimi nowinkami ?
Z czego się składa taki urządzenie i czy to jest w zasięgu takiego zwykłego człowieka ?
Koszt .Drogie to?
Pozdrawiam xyz

es2
-
Posty: 70
Rejestracja: 13 mar 2018, 9:47

Re: Przesunięcie fazowe przebiegu prostokątnego

Post autor: es2 » 31 gru 2018, 12:32

Większość uC ma wyjścia PWM przystosowane do sterowania silników BLDC.

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2073
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Re: Przesunięcie fazowe przebiegu prostokątnego

Post autor: kayron » 31 gru 2018, 19:28

pgkr1 pisze:
10 wrz 2018, 8:00
Czy znajdzie się ktoś ciekawy zasilania silników trzy fazowych prądu zmiennego impulsami prądu stałego
takie zasilanie daje możliwość odzyskiwania prądu Takie zasilanie wykorzystał prawdopodobnie Pan Tesla w samochodzie którym jeździł
w Ameryce
W zasilaniu impulsem jednej cewki z trzech w silniku trzyfazowym dwie produkują prąd z tego samego pola magnetycznego
Zasadniczo każdy lepszy 3 fazowy falownik do silnika potrafi to robić. Nawet w praktyce się to stosuje, ale ma to sens tak naprawdę dopiero przy silnikach dużej mocy rzędu 250KW wzwyż. W niektórych sównicach się to stosuje, ogólnie przemysł ciężki. Dla małych silników, raczej zabawa z czystej ciekawości. Silniki 3 fazowe się hamuje prądem stałym, i częściowo w ten sposób można odzyskać energię, ale tak naprawdę zamienia się ją w ciepło, w tzw. rezystorze hamującym. Przy małych mocach, zwyczajnie nie opłaca się tego z powrotem zwracać do sieci. Wątpię że Tesla to stosuje w samochodach, prościej to robić na silnikach BLCD, które przy hamowaniu same z siebie bez żadnego kombinowana, stają się wydajną prądnicą.

ODPOWIEDZ