Magnetofon MAK 2S problem z silnikiem głównym

Serwis telewizorów, odbiorników radiowych, wzmacniaczy, magnetowidów oraz innych urządzeń elektronicznych.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Doc Brown
Użytkownik
Posty: 308
Rejestracja: 06 wrz 2006, 6:19
Lokalizacja: Oborniki

Magnetofon MAK 2S problem z silnikiem głównym

Post autor: Doc Brown » 19 kwie 2015, 19:25

Witajcie. Zdobyłem niedawno magnetofon MAK 2S który ma problem z pracą silnika przesuwu taśmy (silniki napędu szpul działają prawidłowo, tor audio też). Silnik główny po włączeniu magnetofonu rusza na 2-3 sekundy po czym staje nieruchomo i tak aż do ponownego włączenia magnetofonu. Zauważyłem, że w momencie gdy wyłączę magnetofon to silnik główny cofa się o około 1/4 obrotu (w tym momencie pojawia się na nim napięcie o odwrotnej polaryzacji, sam silnik to silnik prądu stałego Mikroma typ SM-2) i jeśli ponowne włączenie zasilania magnetofonu nastąpi przed cofnięciem się silnika głównego to wtedy w ogóle on nie rusza. Usterka pojawiła się nagle, przy pierwszym włączeniu silnik działał prawidłowo, jednak nie włączałem magnetofonu na długo z uwagi na to, że koło zamachowe (napędzane tym silnikiem bezpośrednio) ocierało o głowicę układu tachometrycznego. Przy którymś z następnych uruchomień magnetofonu (jeszcze przed usunięciem obcierania) pojawiła się opisywana wyżej usterka - nagle i niespodziewanie, nie towarzyszą jej żadne inne dziwne objawy, nic się nie grzeje, nie dymi, nie pali, itp. Napięcie na silnik podawane jest przez 2-3 sekundy od włączenia magnetofonu, po usunięciu obcierania i regulacji położenia głowicy tachometrycznej względem koła zamachowego (niestety "na oko" z braku serwisówki) silnik zaczął pracować normalnie ale tylko gdy górne obudowy były przykręcone do magnetofonu - bez nich usterka od razu powracała. Aktualnie niestety silnik znów nie działa, zarówno z obudowami jak i bez nich. Schemat który znajduje się na dnie magnetofonu jako przekładka izolacyjna jest schematem uproszczonym, bez podanych wartości poszczególnych elementów ani wartości napięć w poszczególnych punktach układu. Ma ktoś może serwisówkę wraz z dokładnym schematem tego magnetofonu ? Szukając informacji w internecie odnoszę wrażenie, że jest on nadal tajny :(
Na koniec prezentuję kilka fotek i filmik z moim magnetofonem :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

https://www.youtube.com/watch?v=IA_W3lu ... e=youtu.be

Pozdrawiam i proszę o pomoc.

Awatar użytkownika
tom5555
Użytkownik
Posty: 612
Rejestracja: 23 sty 2008, 1:20
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: tom5555 » 19 kwie 2015, 23:12

Może należało by zacząć od sprawdzenia regulatora obrotów. Sprawdzić zimne luty w tym układzie, zmierzyć pojemność kondensatorów elektrolitycznych itd. Możliwe że przez obcieranie uszkodził się właśnie tachometr. Niestety nie posiadam schematu, nie miałem też nigdy okazji zaglądać do wnętrza tego czy podobnego modelu, więc trudno mi powiedzieć coś konkretnego.

Awatar użytkownika
Doc Brown
Użytkownik
Posty: 308
Rejestracja: 06 wrz 2006, 6:19
Lokalizacja: Oborniki

Post autor: Doc Brown » 19 kwie 2015, 23:16

Głowica tachometryczna jest sprawna, obcieranie było lekkie, nic nie zostało "zeszlifowane". Kilka kondensatorów sprawdziłem miernikiem pojemności i były OK, spadek pojemności bardzo mały - wręcz pomijalny. Najgorsze jest to, że nie mam nawet schematu do tego magnetofonu (prócz uproszczonego który dawali na dno obudowy jako przekładkę izolacyjną a na tym schemacie nie podali wartości elementów), szukałem w necie i nic nie znalazłem, odnoszę wrażenie że ten magnetofon nadal jest tajny :(

ODPOWIEDZ