[Pytanie] Przykład projektu w DSM 51

To forum jest dla wszystkich pasjonatów wiecznie młodych mikrokontrolerów '51. Wymiana doświadczeń i pomoc dla początkujących w pisaniu programów zarówno w C, Asemblerze jak i BASCOM. Zapraszam znawców tematu, aby pomogli wszystkim początkującym!
ODPOWIEDZ
mikajlo
-
Posty: 8
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25
Lokalizacja: Polska

[Pytanie] Przykład projektu w DSM 51

Post autor: mikajlo » 31 mar 2011, 22:31

Witam,
Mam w tym semestrze na uczelni laboratoria z Technik Programowania Mikroprocesorów i jako zaliczenie mam do wykonania projekt w DSM-51 w assemblerze. Nasz wykładowca nie chcę nam narzucać przykładowych tematów i nie podał nam żadnej listy przykładowych projektów.

Dlatego mam do Was pytanie: co mógłbym wykonać na taki projekt? Jako, że zapewne poznamy podstawy programowanie w DSM-51 projekt nie powinien być zbyt trudny. Tak w ogóle zastanawiam się, co pod takim mikroprocesorem można zaprogramować. Z tego co znalazłem w sieci to przeważnie jest to kalkulator albo zegarek.

Na laborkach mamy takie zagadnienia jak: obsługa urządzeń zewnętrznych, pamięć RAM, podstawowe operacje arytmetyczne, obsługa stosu, wyświetlacza 7-segmentowego, przetwornik ac, timery.

Awatar użytkownika
Luminofor
Użytkownik
Posty: 1375
Rejestracja: 27 lis 2007, 17:17
Lokalizacja: Polska

Post autor: Luminofor » 01 kwie 2011, 8:04

Do DSM-51 są fizyczne modele dołączane wprost do zestawu:
http://www.elektronika-w-szkole.pl/modele
Na których można zrobić wiele ciekawych rzeczy. Pytanie czy laboratorium na Twojej uczelni posiada te modele?

mikajlo
-
Posty: 8
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25
Lokalizacja: Polska

Post autor: mikajlo » 01 kwie 2011, 13:02

W sumie ja nie będę działał bezpośrednio na urządzeniu (mikroprocesorze) tylko na komputerowym symulatorze dsm-51 i nie wiem, czy ten symulator posiada takie moduły.

A jak myślisz, co prostego i dość fajnego można wykonać na taki projekt?

Awatar użytkownika
mr_x
Użytkownik
Posty: 385
Rejestracja: 12 gru 2010, 19:05
Lokalizacja: /bin/bash
Kontakt:

Post autor: mr_x » 01 kwie 2011, 13:34

Możesz wykonać prostą grę, np. Snake. Gdzieś na necie widziałem coś takiego, właśnie na DSM-51, ale nie pamiętam gdzie.

mikajlo
-
Posty: 8
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25
Lokalizacja: Polska

Post autor: mikajlo » 01 kwie 2011, 14:20

Snake to gra prosta do wykonania? Hm, nie jestem pewien. A da się ją wykonać na symulatorze dsm-51??

Awatar użytkownika
mr_x
Użytkownik
Posty: 385
Rejestracja: 12 gru 2010, 19:05
Lokalizacja: /bin/bash
Kontakt:

Post autor: mr_x » 01 kwie 2011, 14:40

Myślę, że się da, bo to najbardziej o kod chodzi, a ten dla podstawowego 8051 jest taki sam.

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2070
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 01 kwie 2011, 14:41

A. czy będziesz to potem wgrywał do fizycznego DSM 51 czy tylko prezentacja na symulatorze ?
To akurat w dużym stopniu uzależnia co można zrobić.
B. Jak dobrym jesteś programistą?
Zrobienie dobrej i ciekawej gry jest jednak wymagające wbrew pozorom. Nawet głupi Snake aby był ciekawy może okazać się niezłym wyzwaniem. Ale 8051 ma dosyć mocy aby uciągnąć grę i nawet zaawansowaną (jak masz 32KB lub UP RAM do dyspozycji, no i wyświetlacz graficzny.

mikajlo
-
Posty: 8
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25
Lokalizacja: Polska

Post autor: mikajlo » 01 kwie 2011, 21:16

Też wydaje mi się, że snake jest dość trudny do zrobienia. Na zajęciach poznamy raczej tylko podstawy, i coś słyszałem, że np. niektórzy wykonują kalkulator albo coś w tym stylu. Na innym forum dostałem propozycję napisania zameka szyfrowego (multipkelsowana klawiatura 4x4, dioda wyjściowa i sterownika rygla) lub sterownik lampek do choinki. Czy jest to stosunkowo łatwe do wykonania. Da się je wykonać na symulatorze?

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2070
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 02 kwie 2011, 7:08

Jak już prosta gra to "Kółko - Krzyżyk" tylko wyświetlacz 4x20 znaków LCD. Ta gra daje wbrew pozorom sporo możliwości rozbudowy od strony softu, bo mając RS232 można myszkę komputerową próbować podpiąć pod 8051, sztuczna inteligencja (czyli gra z kompem), tryb gry na czas gdzie kolejny ruch trzeba zrobić np w 10s.
Z prostszych aplikacji np. miernik refleksu, po zapaleniu LEDy trzeba nacisnąć jak najszybciej przycisk, a czas jest wyświetlany na wyświetlaczu 7-segmentowym.
Właściwie aplikacja jest kwestią pomysłowości. :razz:

mikajlo
-
Posty: 8
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25
Lokalizacja: Polska

Post autor: mikajlo » 04 kwie 2011, 16:21

Dzięki za propozycje. Coś trzeba będzie skleić.
Być może niedługo napiszę jak będę miał jakieś problemy przy realizacji zadania.
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ