Silniczek Mechaniczny

Jesli jesteś początkującym elektronikiem, to tu z pewnością znajdziesz pomoc. Miejsce dobre do dyskusji nad podstawami elektroniki w zakresie teorii i praktyki.
ODPOWIEDZ
Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Silniczek Mechaniczny

Post autor: Laik » 22 cze 2007, 21:12

Mam pytanie. Na jakiej zasadzie dzialaja samochodziki zdalnie sterowane ?? Tzn jedzie do przodu i do tylu. Tak kombinuje jak to moze byc zrobione. Jakis scalak ?? Z tego co wiem to strona w ktora silniczek sie kreci jest zalezna od strony do ktorej podlaczylismy plus i minus wiec jak to jest ??

Awatar użytkownika
Kulpina
Użytkownik
Posty: 2040
Rejestracja: 28 lip 2005, 16:57
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Kulpina » 23 cze 2007, 8:48

Normalne silniczki na napięcie stałe jakie spotkałem kręciły się w prawo lub w lewo, zależnie od tego czy podłączyliśmy plus do plusa minus do minusa albo odwrotnie. Czyli można zdalnie zmieniać biegunowość przez co zmieniamy kierunek obrotów silniczka. Natomiast w silniczkach z dysków twardych którymi teraz się bawię są 4 kabelki. Jeden jest wspólny, a pozostłe trzy służą do sterowania Np. mamy kabelki: biały, czerwony, zielony. Jeśli np. podajemy napięcie na kabelki w kolejności biały, czerwony, zielony silniczek kręci się w prawo. Jeśli podajemy zielony, czerwony, biały silniczek będzie się kręcił w lewo. (To tylko przykład. Jeśli ktoś chciałby sterować takim silniczkiem trzeba samemu określić kolejność kabelków).

Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Post autor: Laik » 23 cze 2007, 9:03

No właśnie ale jak zmienić ta biegunowość ?? Jakiego elementu użyć ?

Awatar użytkownika
przemotronik
Użytkownik
Posty: 252
Rejestracja: 18 paź 2006, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: przemotronik » 23 cze 2007, 10:22

Do zmiany biegunowości napięcia na silniku stosuje się mostek H-jest to odpowiednie połączenie czterech tranzystorów, np. bipolarnych, które przy podawaniu odpowiednich napięć przełącza daną końcówkę silnika do "+" lub masy układu.
Stosuje się do tego połączenie czterech dyskretnych tranzystorów lub gotowe układy scalowe, np. popularny L298.
:arrow: http://images.google.pl/images?svnum=10 ... q=h-bridge
:arrow: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/SGS ... Xrqqxz.pdf
Pozdrawiam
Przemotronik

ODPOWIEDZ