Zasilacz do TT

Jeśli jesteś modelarzem lub interesujesz się robotami i chcesz się podzielić swoim doświadczeniem to weź udział w dyskusjach na tym forum.
pawcios123
Użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 10 kwie 2007, 8:05

Zasilacz do TT

Post autor: pawcios123 » 16 lut 2009, 21:17

Od pewnego czasu interesuję się modelarstwem kolejowym. Mam zamiar zrobić makietę i prooszę o pomoc w zaprojektowaniu zasilacza. Mam transformator z ladowarki do wrę tarki 18 V i mostek prostowniczy 25A. Chodzi mi zeby układ był jak najprostszy i regulowane skokowo napięcie mniej wiecej 6, 12, 15, 16. I dodatkowo wyjście 16 V zmienne do zwrotnic.

Awatar użytkownika
lutownik
Użytkownik
Posty: 520
Rejestracja: 01 paź 2006, 12:37
Lokalizacja: z planety Zi Emia
Kontakt:

Post autor: lutownik » 16 lut 2009, 22:07

Ja na twoim miejscu zrobił bym standardowy zasilacz. Mostek, kondensator, stabilizator, kondensator(sorki ale późno jest więc nie chce mi się rysować schematu). Jeżeli pobór prądu nie będzie większy niż 1A to możesz zastosować LM317 a jeżeli większe to LM338 (do 5A). Jeżeli chodzi o napięcie zmienne to może jakaś prosta przetwornica?? Schemat postaram się narysować jutro, no chyba że mnie ktoś wyprzedzi :mrgreen: ponieważ już ledwo widzę na oczy :neutral:. Pozdrawiam.

pawcios123
Użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 10 kwie 2007, 8:05

Post autor: pawcios123 » 17 lut 2009, 8:59

To ja sobie zrobie ten zasilacz raczej na LM350 bo do 3A i prosze o schemat tej przetwornicy do 16V zmiennego

Awatar użytkownika
lutownik
Użytkownik
Posty: 520
Rejestracja: 01 paź 2006, 12:37
Lokalizacja: z planety Zi Emia
Kontakt:

Post autor: lutownik » 17 lut 2009, 9:07

Przetwornica musi koniecznie wytwarzać przebieg sinusoidalny czy może być prostokątny ??

pawcios123
Użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 10 kwie 2007, 8:05

Post autor: pawcios123 » 17 lut 2009, 10:23

moze byc prostokatny

Awatar użytkownika
lutownik
Użytkownik
Posty: 520
Rejestracja: 01 paź 2006, 12:37
Lokalizacja: z planety Zi Emia
Kontakt:

Post autor: lutownik » 17 lut 2009, 17:56

Jeżeli chodzi o przetwornice to ja bym zastosował układ na nieśmiertelnym NE555 i na końcu jakiś tranzystor (BD135, 2N3055). Schemat byłby taki sam jak w jednym kicie dostępnym w ofercie AVT (symulator alarmu chyba :???: ). Tylko wtedy musiałbyś dać napięcie stałe o wartości 23,5V(wartość maksymalna przebiegu). Jeżeli chodzi o zasilacz zarówno prądu stałego jak i zmiennego to musisz sprawdzić czy aby na pewno trafo jest zdolne wytworzyć taki prąd.

Awatar użytkownika
Ertew
Użytkownik
Posty: 1419
Rejestracja: 03 lip 2005, 10:36
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

Post autor: Ertew » 17 lut 2009, 22:56

Miałem kiedyś kolejkę w HO, lecz skala chyba nie robi różnicy.

Podstawą jest dobry zasilacz z zabezpieczeniem przeciwzwarciowym i sygnalizacją zwarcia. Może się zdarzyć, że przypadkowe zwarcie spali zwykły bezpiecznik zabezpieczający, a brak nowego oznacza koniec zabawy.

Do zasilania zwrotnic można użyć napięcia stałego, lecz powinno się je wtedy zasilać z kondensatora (impuls prądowy), który będzie ładowany przez rezystor (ograniczający prąd ciągły). Zbyt długie działanie zwrotnicy zwykle kończy się spaleniem elektromagnesów.

Awatar użytkownika
KrzysiekK
Użytkownik
Posty: 1249
Rejestracja: 12 kwie 2006, 19:38
Lokalizacja: Lubcza

Post autor: KrzysiekK » 18 lut 2009, 13:25

Odnalazłem w książce "24 proste układy elektroniczne do wykonania" Marii i Wojciecha Nowakowskich taki oto schemat zasilacza do kolejki "PIKO". Ma on płynnie regulowane napięcie od -15V do +15V z "zerem" pośrodku potencjometru P1. Umożliwia to płynną regulację szybkości lokomotywy zarówno w przód jak i w tył. Wydajność prądowa ma wynosić około 0,5A, ale zmieniając rezystory R3 i R4 (o mocy 1-2 wat) oraz dysponując odpowiednim transformatorem, można by zapewne osiągnąć większy prąd. Do tego zasilacza wymagany jest transformator z symetrycznym uzwojeniem wtórnym (dwoma identycznymi uzwojeniami). Oryginalnie był przewidziany transformator typu TS-15/4, który może być dziś trudno osiągalny.
Natomiast co do zasilania elektromagnesów zwrotnic zmiennym napięciem, to moim zdaniem nie ma sensu zmieniać zmiennego napięcia na stałe i budować przetwornicy, po to aby ponownie osiągnąć zmienne napięcie. Lepiej od razu zainwestować w odpowiedni transformator do zasilania zwrotnic. Możliwe, że uda się dopasować odpowiedni transformator z taniego zasilacza wtyczkowego (należy usunąć prostownik, kondensator filtrujący napięcie i ewentualny stabilizator napięcia).
Pozostaje też możliwość zbudowania monowibratora monostabilnego np. na NE555, który będzie włączał elektromagnesy zwrotnic na np. 1 sekundę od naciśnięcia przycisku. Wówczas prąd stały popłynie przez ten elektromagnes, krótki czas i nie powinno dojść do jego uszkodzenia.
Załączniki
zasilacz do piko.png
Schemat zasilacza do kolejki "PIKO".
zasilacz do piko.png (6.83 KiB) Przejrzano 27013 razy
Ostatnio zmieniony 18 lut 2009, 22:03 przez KrzysiekK, łącznie zmieniany 1 raz.

pawcios123
Użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 10 kwie 2007, 8:05

Post autor: pawcios123 » 18 lut 2009, 21:50

Dzięki Wielkie za pomoc:)

energoelektroni
-
Posty: 2
Rejestracja: 24 wrz 2009, 14:27
Lokalizacja: Piaseczno

Post autor: energoelektroni » 06 paź 2009, 8:25

Witam wszystkich!
Myślę, że pomóc może Wam teoria przedstawiana na Wortalu www.Energoelektronika.pl. Dotyczy ona również kolejnictwa i szeroko pojętej robotyki. Zachęcam do wejścia w zakładkę "Artykuły branżowe" - znajdziecie tam artykuły na temat nowości ze świata :)

Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
c4r0
Moderator
Posty: 2152
Rejestracja: 13 kwie 2004, 19:56
Lokalizacja: z lasu
Kontakt:

Post autor: c4r0 » 06 paź 2009, 10:26

KrzysiekK pisze:Odnalazłem w książce "24 proste układy elektroniczne do wykonania" Marii i Wojciecha Nowakowskich taki oto schemat zasilacza do kolejki "PIKO". Ma on płynnie regulowane napięcie od -15V do +15V z "zerem" pośrodku potencjometru P1.
Moim zdaniem ten układ jest źródłem prądowym - reguluje się prąd a napięcie samo się zmienia tak aby zadany prąd zapewnić.

Awatar użytkownika
matrix
Użytkownik
Posty: 1784
Rejestracja: 15 mar 2006, 5:21
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

Post autor: matrix » 06 paź 2009, 14:52

c4r0 pisze:Moim zdaniem ten układ jest źródłem prądowym
nie wiem czy jest źródłem czy nie, w każdym razie symulacja w programie Yenka pokazuje że na wyjściu wraz ze zmianami położenia suwaka potencjometru, zmienia się napięcie z dodatniego na ujemne i odwrotnie jak napisał autor. ciekawy układ.

Marek Gruca
-
Posty: 12
Rejestracja: 21 sty 2015, 17:13
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Marek Gruca » 22 sty 2015, 10:08

Witam !
Buduję makietę kolejową i po przekopaniu w sieci mnóstwa projektów zasilaczy,uważam,że ten schemat jest ok /płynna zmiana kierunku obrotów/.Kupiłem elementy,zmontowałem i...klapa !
Spaliły się dwa tranzystory a elektrolity-na 25V spuchły.Zacząłem więc od początku czyli od zasilania.Wszystko jest ok dopóki nie podłącze końcówki transformatora do wspólnego + i - kondensatorów.Wtedy napięcie skacze na 92V.Siedze nad tym problemem drugi dzień i nie wiem co robić.Pomyślałem czy układ będzie działał bez podłączenia transformatora do kondensatorów ? Bardzo proszę o pomoc.

Awatar użytkownika
timo66
Moderator
Posty: 1816
Rejestracja: 20 maja 2006, 19:15
Lokalizacja: 66'15" M.a.R.s.
Kontakt:

Post autor: timo66 » 22 sty 2015, 17:17

Hej,
na początek podaj jaki masz transformator.


92V to trochę niebezpieczne napięcie! Czy czasem nie zapomniałeś o przecinku i może miało być 9,2V??

Tranzystory i spuchnięte kondensatory są na 100% do wymiany.
Pomocne było by zdjęcie ze zbudowanym układem.

Marek Gruca
-
Posty: 12
Rejestracja: 21 sty 2015, 17:13
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Marek Gruca » 22 sty 2015, 18:57

Kupiłem nowy transformator TS 40/041.Ma dwie sekcje na wtórnym po 15V.Zmostkowałem uzwojenia ażeby uzyskać środek.Udało mi się kupić zeszyt 24 proste układy.... i widzę,że ten schemat jest lekko zmieniony w stosunku do oryginału.

ODPOWIEDZ