Brzmienie lamp ECC 81, 82, 83

Czyli elektronika w stylu retro, lampy, układy lampowe i stare radia. Wymiana doświadczeń i porady znawców tematu.
ODPOWIEDZ
hell_X
-
Posty: 63
Rejestracja: 20 mar 2010, 15:25
Lokalizacja: Lublin

Brzmienie lamp ECC 81, 82, 83

Post autor: hell_X » 06 cze 2012, 20:26

Witam!

Pytanie mam jak w temacie, jak określilibyście różnice w brzmieniach tych lamp? Kiedyś słyszałem, że 81 brzmi najbardziej "gładko" a 83 bardziej charcząco, ale ile w tym prawdy niew wiem.

Pozdr

rezasurmar
Użytkownik
Posty: 626
Rejestracja: 19 kwie 2009, 15:59
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: rezasurmar » 07 cze 2012, 11:53

Wszystko zależy od wykonania i układu, a brzmienie głównie zależy od ilości harmonicznych. Między tymi samymi modelami lamp też są różnice. Ogólnie do audio polecam bardziej ECC88.

mathieiov
Moderator
Posty: 833
Rejestracja: 31 lip 2005, 9:04
Lokalizacja: --

Post autor: mathieiov » 07 cze 2012, 12:21

ECC83 ze względu na większe wzmocnienie od pozostałych stosowana jest powszechnie we wzmacniaczach gitarowych.

hell_X
-
Posty: 63
Rejestracja: 20 mar 2010, 15:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: hell_X » 08 cze 2012, 11:36

A dlaczego ECC88? Ma jeszcze większe wzmocnienie? Zdaje mi się, czy można stosować ją zamiennie z tymi ECC, które wymieniłem wcześniej?

rezasurmar
Użytkownik
Posty: 626
Rejestracja: 19 kwie 2009, 15:59
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: rezasurmar » 08 cze 2012, 13:09

Jest "czystsza" brzmieniowo, wnosi mniejsze zniekształcenia THD. Łatwiej wybacza błędy układowe. To taka lepsza wersja 83ki.

Awatar użytkownika
Alek
Użytkownik
Posty: 546
Rejestracja: 27 lip 2003, 12:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Alek » 11 cze 2012, 15:19

Każda z tych lamp ma zupełnie inne parametry elektryczne. ECC83 ma małe nachylenie charakterystyki 1,6mA/V i współczynnik wzmocnienia 100. ECC88 ma nachylenie charakterystyki 12,5mA/V i współczynnik wzmocnienia 33. Oprócz oczywiście innego wyprowadzenia końcówek, lampy te nie są w żadnym razie zamienne.

hell_X
-
Posty: 63
Rejestracja: 20 mar 2010, 15:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: hell_X » 13 cze 2012, 11:23

A czy moglibyście polecić mi jakieś strony nt. lamp omawiających podstawy?
I jeszcze jedno pytanie - ECC 81, 82 i 83 można stosować zamiennie? (tzn. pomijając ich charakterystyki, czy układ wyprowadzeń mają taki sam?).

Pozdrawiam

rezasurmar
Użytkownik
Posty: 626
Rejestracja: 19 kwie 2009, 15:59
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: rezasurmar » 13 cze 2012, 11:27

Był swojego czasu kurs w EdW, oraz kilka artykułów w EP, a jeżeli forum to polecam trioda.com.pl

Awatar użytkownika
haterkmp
Użytkownik
Posty: 652
Rejestracja: 08 sie 2008, 11:47
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: haterkmp » 21 cze 2012, 19:55

jak określilibyście różnice w brzmieniach tych lamp?
to pytanie w ogóle nie na miejscu... wszystko zależy od układu, zastosowania i szeroko rozumianego otoczenia. ba! nawet od rodzaju sygnału który mają wzmacniać. pomijając już w ogóle zupełnie inną charakterystykę podanych przez Ciebie lamp, to każdy egzemplarz będzie brzmiał inaczej, nawet zapewniając idealnie takie same warunki pracy. jako ciekawostke podam że nawet jedna i druga trioda (bo w bańce są dwie) "brzmią" inaczej...

Tomek J
-
Posty: 16
Rejestracja: 27 lis 2008, 8:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brzmienie lamp ECC 81, 82, 83

Post autor: Tomek J » 12 lut 2013, 23:30

hell_X pisze:Pytanie mam jak w temacie, jak określilibyście różnice w brzmieniach tych lamp? Kiedyś słyszałem, że 81 brzmi najbardziej "gładko" a 83 bardziej charcząco, ale ile w tym prawdy niew wiem
Hehe, dawno tu nie zagladałem, ale jak widzę - audiofilia ma się doskonale. Otóż gdzieś na prawdziwie audiofilskim forum przeczytalem iż lampy ECC81 brzmią "zimno", "metalicznie", ECC82 - "neutralnie", zaś ECC83 "słodko". :twisted: Probując znaleźć jakiekolwiek techniczne uzasadnienie dla tego stanu rzeczy, i tym samym rozszyfrować te dziwaczne określenia - doszedlem do wniosku że lampa ECC81 jako posiadająca zdecydowanie największe nachylenie z tej trójki szczególnie łatwo ulega silnemu przesterowaniu, aż do zupelnego zatkania, czemu towarzyszy generacja szczegolnie nieprzyjemnych dla słuchu harmonicznych wysokich rzędów. ECC83 natomiast wyróżnia się szczegolnie dużym oporem wewnętrznym, zatem przy niezbyt dużych opornonościach obciążenia (47k lub mniej) generuje znaczny poziom drugiej harmonicznej, zanim jeszcze dojdzie do jej zatkania. Takie znieksztacenia są mniej nieprzyjemne dla ucha, natomiast nadają one specyficzne brzmienie, cenione przez audiofilów jako lampowy dźwięk. W ECC82 oba te efekty występują slabiej, z uwagi na niezbyt duże nachylenie (nieco tylko większe niż dla ECC83) jak i niewielką oporność wewnętrzną (mniej więcej taka jaką ma ECC81). Bez względu na to co powyżej - wszystkie te lampy mając wlaściwy punkt pracy, amplitudę sygnału oraz oporność obciążenia mogą pracować z niewielkimi znieksztalceniami, a tym samym ich brzmienie praktycznie nie będzie się różnić.

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony 13 lut 2013, 12:04 przez Tomek J, łącznie zmieniany 3 razy.

Tomek J
-
Posty: 16
Rejestracja: 27 lis 2008, 8:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Tomek J » 12 lut 2013, 23:53

Alek pisze:Każda z tych lamp ma zupełnie inne parametry elektryczne. ECC83 ma małe nachylenie charakterystyki 1,6mA/V i współczynnik wzmocnienia 100. ECC88 ma nachylenie charakterystyki 12,5mA/V i współczynnik wzmocnienia 33. Oprócz oczywiście innego wyprowadzenia końcówek, lampy te nie są w żadnym razie zamienne.
Niechybnie Twoj przedmówca pomylił ECC88 z ECC808. Ta ostatnia istotnie stanowi udoskonaloną wersję ECC83, o takich samych podstawowych paramatrach ale wyróżniającą się szczególnie malymi szumami, mikrofonowaiem oraz zakłóceniami (w szczególności wyposażono ją podobnie jak lampy stosowane w zakresie w.cz. w ekran międzysystemowy dla zmniejszenia sprżęzeń między systemami a więc równiez i ona nie jest kompatybilna z ECC83 pod względem cokołowania). Całkiem prawdopodobne że jakiś czas temu domorosły fachura nabył u szmaciarza na schaberplatzu wyciągniętą ze sprzętu wojskowego ECC88 względnie E88CC, w przekonaniu że jest to wlaśnie owa wymarzona niskoszumna lampa, po czym sam puścił szmatę na publicznym forum że łatwo dziś kupić lampy o rewelacyjnych parametrach. Odtąd zrobiły one oszołamiającą karierę w sprzęcie audiofilskim, mimo że w tym zastosowaniu nie wyróżniały się one niczym szczególnym, skonstruowano je bowiem do pracy w kaskodowych wzmacniaczach w.cz. na zakres do kilkuset MHz, podobnie jak powszechnie stosowane w telewizyjnych przełącznikach kanałów PCC88. Już chociazby EF86 obiecuje lepsze parametry w zastosowaniach audio, z racji dodatkowego ekranowania siatki sterującej od końcowek żarzenia (bywala stosowana m.in. we wstępnych stopniach odczytu magnetofonów, gdzie szumy i zakłócenia są szczegolnie krytyczne). No ale pentody mają u audiofioli fatalną opinię - po co te elektrony mają sie pentać pośród aż trzech siatek? :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 13 lut 2013, 12:07 przez Tomek J, łącznie zmieniany 3 razy.

rezasurmar
Użytkownik
Posty: 626
Rejestracja: 19 kwie 2009, 15:59
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: rezasurmar » 13 lut 2013, 8:22

Widzisz, tego nie wiedziałem. Jak to człowiek łatwo powtarza krążące mity i legendy ;).
Walę się w pierś i przepraszam za wprowadzenie w błąd z tą ECC88

Zylgart
-
Posty: 6
Rejestracja: 21 lut 2017, 12:27
Lokalizacja: Polska

Post autor: Zylgart » 21 lut 2017, 12:29

No i tak przyda się właśnie taka wiedza bo jednak te ECC88 zdarzyło się pomylić niestety ale jednak przynajmniej teraz wszystko będzie dobrze

ODPOWIEDZ