Podczerwień - jaki nadajnik i odbiornik?
Lepszy byłby układ UM3758-120, ale może być trudny do zdobycia i drogi. Byłby on o tyle lepszy że ma nie 4 a 8 bitowe wejście danych, ale można spróbować kupić gotowy pilot na nim AVT kiedyś taki w ofercie miało. na HT12 też sie da, tylko będzie trochę trudniej, bo na 4 bitach da się tylko sterowanie kierunkiem jazdy prosto upchnąć, dla większej ilości funkcji trzeba by mikroprocesor, który będzie albo udawał HT12E (samo kodowanie jakieś wykwintne w tym układzie nie jest), albo z nim współpracował.
ok, a jak będzie prościej? Z HT12E czy na samym Attiny? dodatkowy scalak nie robi mi problemu... I jak działa ten HT12e? mamy 12 pinów wejść tak? co podajemy na wejścia A0 - A7? Bo na AD8 - AD11 podajemy stan przycisków tak? Czyli na przykład jak wcisnę przycisk podpięty pod pin AD8, to samochodzik ma jechać do przodu tak? Niestety mój angielski jest na niskim poziomie
a, no i czy w odbiorniku będzie potrzebny dekoder?
a, no i czy w odbiorniku będzie potrzebny dekoder?
A co z podłączeniem do masy dwóch pinów na raz? Wtedy rośnie kombinacja.kayron pisze:Najprostszy pilot na HT12E wyglądał by tak. (Schemat blokowy)Widać tu jego największą wadę, czyli tylko 4 przyciski do sterowania, co zapewnia co prawda sterowanie przód, tył, lewo, prawo, ale nic poza tym
Tu dokładniejszy opis HT12
http://www.kamami.pl/dl/avt1468.pdf
OK, ze schematu Kayron'a po wciśnięciu przycisku pod AD8 wysyłają się jakieś impulsy tak? po wciśnięciu przycisku z pod AD9 te same impulsy tak? Tylko musimy zmieniać stan wejść A0 - A7 w nad i odbiorniku tak??
A co ze schematem z linku Matrix'a ? Jak tam sięodbywa to wysyłanie (tzn jak zrobić to na 4 przyciskach) skoro w tym schemacie jest przycisk tylko podpięty pod VT ?
no i jak z tym odbiornikiem? Czy u siebie też będę musiałzastosować w samochodziku HT12D ??
A co ze schematem z linku Matrix'a ? Jak tam sięodbywa to wysyłanie (tzn jak zrobić to na 4 przyciskach) skoro w tym schemacie jest przycisk tylko podpięty pod VT ?
no i jak z tym odbiornikiem? Czy u siebie też będę musiałzastosować w samochodziku HT12D ??
Oj się namieszało. Po koleii są da układy HT12, jeden z literką E od Encoder, czyli nadajnik, oraz HT12D od decoder, razem tworzą układ nadajnika i odbiornika.
PS. jeżeli ma to działać na podczerwień, to jest specjalna wersja układu HT12A do budowy pilota na podczerwień, która od razu moduluje sygnał tak, aby mógł go odebrać TSOP na 38KHz.
AVT kiedyś oferowało coś takiego na UM3758-180A/B
https://elportal.pl/pdf/k13/13_13.pdf
to bez znaczenia w tym prostym rozwiązaniu, po prostu najwyżej wydasz komendę jedz do przodu i skręcaj w lewo. Natomiast stosując mikroprocesor, lub układ kombinacyjny na wejściu, możesz zakodować na 4-bitach więcej informacji nie tylko o kierunku jazdy, ale np, o tym czy światła maja świecić czy nie, to jest ta różnica, czy dodawać coś do HT12 czy nie.A co z podłączeniem do masy dwóch pinów na raz? Wtedy rośnie kombinacja.
PS. jeżeli ma to działać na podczerwień, to jest specjalna wersja układu HT12A do budowy pilota na podczerwień, która od razu moduluje sygnał tak, aby mógł go odebrać TSOP na 38KHz.
AVT kiedyś oferowało coś takiego na UM3758-180A/B
https://elportal.pl/pdf/k13/13_13.pdf
Hmm, ale jak mam odbiornik na 36kHz to chyba będzie dobrze nie? ktoś tu ostatnio pisał że te odbiorniki mają dużą tolerancję i jak ktoś miał pilot na 36kHz i odbiornik 40kHz to i tak działało...
Ostatnio zmieniony 22 paź 2012, 19:35 przez maxxxior, łącznie zmieniany 2 razy.
Tak możesz, ale musisz dodatkowo dodać do niego NE555 na którym zbudujesz generator nośnej 36KHz. Chyba że zdecydujesz się na kostkę HT12A, to zbudujesz cały pilot, tylko na niej wg. tego schematu z noty (załącznik), ale wtedy w autku musisz zastosować TSOPa na 38KHz (zalecane), jako odbiornik.ale, to nie mogę wkońcu zrobić nadajnika na samym HT12e?
TAK musisz stosować HT12D.i czy w odbiorniku muszę stosować HT12D?? nie mogę odbiornika zrobić na samym mikrokontrolerze??
Tak piny adresowe powinny być tak samo zwarte/rozwarte w nadajniku i odbiorniku. Tworzą one po prostu adres wywołania, tak jak adres na kopercie listu. Przyciski podłanczasz tylko pod linie D8 - D11. Czyli mogą być tylko 4. Układ HT12D, ma wyjścia D8 - D11, oraz VT, które sygnalizuje że odebrano dane.