Wszystko o silnikach trójfazowych.

Jeśli jesteś modelarzem lub interesujesz się robotami i chcesz się podzielić swoim doświadczeniem to weź udział w dyskusjach na tym forum.
Awatar użytkownika
Kulpina
Użytkownik
Posty: 2040
Rejestracja: 28 lip 2005, 16:57
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Wszystko o silnikach trójfazowych.

Post autor: Kulpina » 07 maja 2007, 12:37

Jeśli można niech ten temat dotyczy wszystkiego co związane z tymi ciekawymi elementami jakimi są slinki trójfazowe. Więc kilka moich pytań na początek...

Chciałem zapytać czy ktos wie coś na temat trójfazowych silników bezszczotkowcyh o których wspomniano w szkole konstruktorów w EdW 5/07. Interesują mnie szczególnie sposoby przerabiania silników zwykłych na te trójfazowe bezszczotkowe, ponieważ jak pokazało mi google taki silnik kosztuje niecałe 200zł to raczej troche za duży wydatek jak dla mnie 200zł za jeden silnik... albo skad możnaby takie silniki tanio pozyskać?

Poza tym interesuje mnie wszystko co dotyczy tych silników, słyszałem też coś o przerabianiu uzwojen z trójkąta w gwiazdę, ale w silnikach z dysków twardych, bo takowe mam nie znalazłem jak dotąd sposobu na otworzenie ich :mrgreen: Wie ktoś jak to zrobić?

Awatar użytkownika
Doc Brown
Użytkownik
Posty: 308
Rejestracja: 06 wrz 2006, 6:19
Lokalizacja: Oborniki

Post autor: Doc Brown » 07 maja 2007, 14:51

:arrow: Kulpa
Silnik trójfazowy bezszczotkowy, o którym mówisz, to na bank silnik klatkowy, a nie krokowy, takie można podłączyć, by pracowały na jednej fazie, ale należy do nich dodać odpowiedni kondensator rozruchowy i taki silnik nie osiągnie wtedy pełnej mocy, można także podłączać te silniki na różne sposoby do sieci trójfazowej, pierwszy sposób, to gwiazda, wtedy każde uzwojenie dostanie napięcie 220V, można także podłączyć w trójkąt, wtedy na każde uzwojenie pójdzie 380V i silnik będzie się trochę szybciej kręcić i osiągnie nieco większą moc.
Silnika jednofazowego nie da się przerobić na trójfazowy, jest to po prostu niemożliwe.
Co do silników krokowych, to one NIE MAJĄ NIC WSPÓLNEGO Z SILNIKAMI KLATKOWYMI ZASILANYMI Z SIECI, wszystko tutaj pomyliłeś, podłączenie silnika krokowego pod sieć skończy się jego spaleniem (chodzi tutaj o silniki krokowe z komputera itp.)
Wykorzystanie silników klatkowych trójfazowych w modelarstwie nie ma żadnego sensu, zresztą jednofazowych też :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kulpina
Użytkownik
Posty: 2040
Rejestracja: 28 lip 2005, 16:57
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Kulpina » 08 maja 2007, 7:26

Doc Brown pisze:Wykorzystanie silników klatkowych trójfazowych w modelarstwie nie ma żadnego sensu
Może się źle zrozumieliśmy, ale to właśnie trójfazowe bezszczotkowe są wykorzystywane w modelarstwie,b o mają one odpowiednio małą wagę i niesamowitą moc dlatego mnie interesują

Awatar użytkownika
matelektronik
Użytkownik
Posty: 161
Rejestracja: 01 sie 2006, 11:48
Lokalizacja: Przezchlebie
Kontakt:

Post autor: matelektronik » 08 maja 2007, 10:43

Kulpina pisze:słyszałem też coś o przerabianiu uzwojen z trójkąta w gwiazdę
Kiedyś się przerabiało takie silniki ale to były silniki o potężnej mocy i zasilane z sieci trójfazowej. Spowodowane było to brakiem tego towaru na rynku i przerabiało się te silniki z konieczności. Z tego co mi wiadomo to przezwajało się silniki trójfazowe na jednofazowe bo te pierwsze były bardziej dostępne.

alaris
Użytkownik
Posty: 531
Rejestracja: 21 lut 2006, 14:56
Lokalizacja: Gorzow/Poznan

Post autor: alaris » 08 maja 2007, 13:25

W sklepach modelarskich widzialem silnik bezszczotkowy, trojfazowy za jakies 55 zl. Jak jestes zainteresowany, to moge Ci wyslac na PW adres sklepu (sprzedaja tez w Internecie). Po drugie byl ten temat artykul w Elektroniku, patrz tu: http://www.elektronikab2b.pl/index.php/ ... 8/lang,pl/

Awatar użytkownika
Doc Brown
Użytkownik
Posty: 308
Rejestracja: 06 wrz 2006, 6:19
Lokalizacja: Oborniki

Post autor: Doc Brown » 08 maja 2007, 17:54

Hmm chyba masz rację, co do tego, że źle się zrozumieliśmy, Ja mając na myśli silnik trójfazowy bezszczotkowy mam na myśli silnik taki jak. np do hydroforu i różnych potężnych maszyn przemysłowych, zasila się je z sieci trójfazowej, te silniki to bezszczotkowe silniki klatkowe trójfazowe i to właśnie ich tyczą się podłączenia w trójkąt, lub gwiazdę i przeróbki na jedną fazę. Co do silników krokowych, to zupełnie inna bajka i tutaj nie idzie nic skombinować, taki silnik po prostu będzie pracować tylko z odpowiednim sterownikiem

pietrucha
-
Posty: 13
Rejestracja: 02 gru 2005, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: pietrucha » 08 maja 2007, 17:59

Na silniki modelarskie często przerabiane są silniki z napędów CD i podobne. W internecie można znaleźć dużo materiałów na ten temat, np. http://www.alexrc.com/

Awatar użytkownika
Kulpina
Użytkownik
Posty: 2040
Rejestracja: 28 lip 2005, 16:57
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Kulpina » 09 maja 2007, 7:34

Super stronka! wszystko czego szukałem dzienki polecam wszystkim :mrgreen:

P.S. prosiłbym jeszcze o nie zamykanie tematu na wypadek ewentualnych pytań :)

[ Dodano: 2007-05-10, 20:53 ]
No więc pojawiło się pytanie: Jak takim silnikiem się steruje?

Awatar użytkownika
PiotrekEl
Użytkownik
Posty: 251
Rejestracja: 02 mar 2007, 19:39
Lokalizacja: Znad Jezioraq

Post autor: PiotrekEl » 01 lip 2007, 20:11

Odświeżę trochę temat bo też chciałbym się dowiedzieć jak się tymi silnikami steruje. Zdobyłem ostatnio trochę uszkodzonych stacji dyskietek i tam są właśnie takie silniki. Na necie szukałem ale nie jest tego za wiele. Mniej więcej się dowiedziałem o co tam chodzi ale może ktoś wie gdzie można znaleźć jakieś dokładniejsze informacje na ten temat?

Również jakby ktoś miał jakieś ciekawe schemaciki sterownika tych silników to proszę wklejać.

Pozdrawiam...

seg
Użytkownik
Posty: 228
Rejestracja: 17 sie 2005, 1:08
Lokalizacja: PÓŁNOC - POŁUDNIE

Post autor: seg » 02 lip 2007, 13:36

..steruje się nimi poprzez trójfazowy regulator obrotów, częściej zwany regulatorem do silnika bezszczotkowego. Regulator korzysta z jednego z kanałów (najczęściej 3go) odbiornika. Wykorzystuje on (regulator) impulsy sterujące (identyczne z tymi, jakie sterują serwami) i na ich podstawie "decyduje" o prędkości obrotowej silnika. Oczywiście sterowanie najczęściej odbywa się na drodze proporcjonalnej, jednak jest opcja zaprogramowania regulatora na pracę włącz-wyłącz (0 - pełna prędkość). W regulatorze takim możemy również ustawić (zaprogramować) jeszcze inne parametry pracy silnika (np rodzaj i ilość acu, próg napięciowy odcięcia acu, sposób odcięcia, sterowanie silnikami inrunner lub outrunner i inne). Programowanie odbywa się z aparatury lub specjalną kartą. Regulatory posiadają różne "moce" zależnie od "wielkości silników". Ciężko zbudować samemu regulator trójfazowy. Widziałem to na jakiejś japońskiej stronie ale opisane "krzaczkami". Łatwiej znaleźć w inter opisy budowy regli do zwykłych (szczotkowych) silników - a oryginalne są także tańsze niż regle do bezszczotek. Z doskonałych (i świetnie się prezentujących), ale i kosztownych silników słynie czeska firma Model Motors /producent serii AXi/. Z regulatorów - Jeti. Czesi w ogóle mają dużo do powiedzenia w sprawie modelarstwa.
Załączniki
AXi.jpg
jeti_adv_regs.jpg
Ostatnio zmieniony 06 lip 2007, 9:19 przez seg, łącznie zmieniany 2 razy.

tyrystorek
Użytkownik
Posty: 103
Rejestracja: 22 cze 2006, 12:29
Lokalizacja: lepiej nie mówić
Kontakt:

Post autor: tyrystorek » 05 lip 2007, 13:12

Kulpina pisze:słyszałem też coś o przerabianiu uzwojen z trójkąta w gwiazdę,
Tata mi opowiadał, jak dziadek przy silniku do jakiejś sieczkarni, czy czegoś w tym stylu miał przełącznik "trójkąt/gwiazda". Do uruchomienia silnika wybierano jedno położenie (nie wiem które) a jak się "rozbujał" to się włączało drugie

Awatar użytkownika
GAVRON
Użytkownik
Posty: 553
Rejestracja: 26 maja 2006, 8:44
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: GAVRON » 05 lip 2007, 18:17

Najpierw gwiazdę, potem trójkąt. Ale to nie tyczy się przerabiania uzwojeń. Po prostu silniki są budowane tak, że końcówki uzwojeń (faz) są wyprowadzane na zewnętrzną listwę zaciskową (nie musi to dotyczyć wszystkich silników). Dzięki temu można swobodnie je kojarzyć przez odpowiednie łączenie końcówek.

Awatar użytkownika
Kulpina
Użytkownik
Posty: 2040
Rejestracja: 28 lip 2005, 16:57
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Kulpina » 05 lip 2007, 19:36

A ja się jeszcze zapytam jaką sprawnośc mają takie silniki. Byłoby to przydatne przy obliczeniach jaką maksymalną siłe uciągu posiadają. Czy da się w ogóle podać sprawność? Czy jest ona różna dla każdego modelu silnika??

seg
Użytkownik
Posty: 228
Rejestracja: 17 sie 2005, 1:08
Lokalizacja: PÓŁNOC - POŁUDNIE

Post autor: seg » 05 lip 2007, 20:06

..o jakie silniki Ci chodzi w końcu, bo tu ludzie się rozpisują o jakichś sieczkarniach, a moim zdaniem /o czym pisałem/ masz na myśli modelarskie silniki bezszczotkowe..

Awatar użytkownika
joon
Użytkownik
Posty: 2078
Rejestracja: 30 cze 2007, 22:56
Lokalizacja: Kraków, Przemyśl, Warszawa
Kontakt:

Post autor: joon » 06 lip 2007, 0:57

witam
silniki 3fazowe dziela się na:
klatkowe
pierścieniowe

Silniki klatkowe to tak zwane pierścieniowe ich wirnik jest wykonany w formie zwartego zwoju dlatego nie posiadają pierścieni.
Silnik pierścieniowy natomiast jest silnikiem z wykonanym wirnikiem w którym zwoje nie są zwarte lecz ich doprowadzenia są podane na pierścienie a potniej na szczotki i rozrusznik
Rozrusznik to regulowany opornik dużej mocy np. wodny którym reguluje się prąd wirnika.

odnośnie przełącznika gwiazda trójkąt to stosuje się go obecnie zwykle w wersji automatycznej w silnikach dużej mocy aby wyeliminować duży pobór prądu podczas rozruchu. Działanie polega na tym ze najpierw uzwojenia są połączone w gwiazdę a następnie po określonym czasie na układ trojka-ta. Zmniejsza to straty wstępne...

ODPOWIEDZ