Różne przeróbki w latarkach LED

Miejsce dobre do dyskusji nad własnymi projektami - pochwal się wszystkim co samodzielnie stworzyłeś.
ODPOWIEDZ
keram2
-
Posty: 23
Rejestracja: 02 sie 2007, 9:25
Lokalizacja: Stalowa Wola

Różne przeróbki w latarkach LED

Post autor: keram2 » 06 gru 2007, 19:09

Jest to całkowicie mojego opracowania informacja oprócz danych dotyczących wykresu
z jakiejś strony internetowej forum dotyczącego optyki LED.

na wstępie uprzedzam czasem przerabiane rzeczy mogą się w różny sposób uszkadzać
np. lustra w latarkach są delikatne i nie można ich myć i pocierać oraz LEDy czasem
się w dziwny sposób uszadzają i nie koniecznie od temperatury ich lutowania.
ps.
Jest czas po św. Mikołaju ale są jeszcze święta i można coś zrobić z tych rzeczy.

Różne przeróbki w latarkach LED

Główny cel w mojej informacji to osiągnięcie dobrego normalnego świecenia latarek aby światło
nie porażało oczu i to przy jak najmniejszym prądzie zasilania LED.
Warunek aby to osiągnąć to potrzebne są LED nie spalone większym prądem czyli nowe,
bo LED od razu spalają się większym prądem i tracą czułość dobrego świecenia na małe prądy.
Najskuteczniejsze małe prądy dla LED mocy P=0,1W (jakie są w latarkach) aby LED świecił
sprawnie to (1,5---5,5)mA.
Osobiście sprawdziłem kiedyś i jedynie prąd LED Id=1,8mA nie spala od razu nowych LED dla
bardyo małych prądów zasilania.
Na drugim planie mojej informacji jest stosowanie LED większej mocy P=0,5W lub P=1W.
Tego typu LED mają małe skuteczne prądy w zakresie Id=(6,5---20)mA.

Bardzo ważną rzeczą dla akumulatorów jest ich moment konieczności ładowania prądem i
wtedy prostymi ładowarkami trzeba ładować odpowiednią ilość czasu (obecne ładowarki
doładowują akumulatory i ma się spokojną głowe) i do tego jest wskaźnik rozładowania
bateri i akumulatorow dla trzech ogniw nastawiony na spadek napięcia w zasilaniu mniejszy
jak Uv=3,3V (rezystor Rx=3k) ale dla zasilania 3x AA i Uv=4,5V(Rx=3,9k) dla zasilania 4x AA.

Czasem tylko przydaje się funkcja migającego światła i jest podany do tego jako dodatkowo
w układzie przełącznik impulsów.

Dobre są dla ludzi małe kieszonkowe latarki na 7LED/7 profilownych luster (jak są nowe nie
zaświecone ani raz) i wtedy najproścej dodać w nich tylko rezystory ograniczające prąd dla
każdego LED i dla trzech ogniw jest to rezystancja Rd=560R lub minimalnie Rd=330R a najlepiej
zastosować (i jakoś to zmieścić w latarce) proste źródło prądowe ustawione jednak na
Id=1,8mA/1 LED.

Są latarki Mactronic T300 w których dobrze jest dać rezystory Rd=300R lub źródło prądowe
Id=(3--5)mA/1 LED.
Tego typu latarka to przykład dużych luster i jeśli LED ustawić dokładnie w ognisku to
punktowe skupienie światła jest dobre i ses takiej latarki jest dobry bo 3 LED dużej mocy
nie pobiera dużego prądu a duże lustra są efektywne.
Uwaga: lustra latarek nie wolno pocierać lub myć bo chrom uszadza się trwale! i jest
cienki i nawet światło przez niego prześwituje podobnie jak w płytach komputerowych
CD.

Przeróbka dużych latarek dla LED P=(0,5---1)W to taki sens aby osiągnąć troche lepszą i stabilną
jakość światła, lub ekserymentowć z większą mocą świecenia.
Przeróbka dużej latarki na 19 luster (z czerwonym tylnim migającym światłem) polega na
frezowaniu, na statywie wiertarki na podstawie powieszchni szklanej, krawędzi otworów luster
dla wejscia LEDów aby zmalała ich wysokość na około 1,5mm i wtedy nowym wiertłem 6mm w
ręce!!! rozwierca się otwory do średnicy 6mm.
Dokładnie widać wtedy jaka jest wysokość krawędzi od lustra bo plastik jest czarny i nadal się
po trochu frezuje, frezem 5mm, do wysokości krawędzi od lustra na około na oko 0,4mm.
Można wtedy wkładać LED aby widzieć jego obraz w lustrze i powinien być pełny, jeśli dobrze
się ustawi patrząc lustro do oka, i okaże się że środkowe LEdy wymagają dodatkowo większego
frezowania o grubość przynajmniej podłożonego pod lustro papieru, ale jeden z środkowych
LEDów nie wymaga dodatkowego frezowania i trzeba to wcześniej sprawdzić.
Dodatkowo frezowane środkowe krawędzie LEDów to miejsca na płytce dociskowej pod LEDami
dla przyklejenia podkładek grubości troche wiekszej jak kartka papieru aby był równy docisk
LEDów płytką montarzową.
LEDy na płytce łączy się cienkimi drucikami aby LEDy mogły się ustwić w otworach luster przy
skręcaniu płytki do lustra a pomocne wstępnie są na płytce koła centrujące pozycje LEDów.

Zazanaczone szeregowe rezystory dla tej dużej latarki dla LED zasilanych prądowo służą do
wyrównania prądów LED których napięcia są w granicy Uf=(2,7---3)V i wystarcza aby największy
spadek napięcia dla rezystora szeregowego był Ur=0,1V ale dla diody majęcej największą
wartość napiącia Uf i wtedy suma Ur + Ufmax =Udo i jest to wspólne napięcie zasilania LED.
Przykład:
Rd min =(Udo-Uf max):0,005A, Rd=(3,1V-3V):0,005A=20R.
Rd max =(3,1V-2,7V):0,005A=80R.


Podam wersje najlepszą przeróbki dużej latarki bo nie potrzeba zmieniać orginalnych
LEDów:

Njprościej przerobić nową dużą latarke 19 LED/19 luster GDLITE GD-2619LX-W-A
dodając tylko rezystory szerogowo dla każdego LED o wartości Rd=750R i poprzez te
rezystory bezpośrednio zasilać LEDy.
W zasilaniu należy stosować 4 akumulatory AA i wtedy prąd każdej LED zmienia się dla
rozładowywanych akumulatorów w zakesie Id=2mA---3,2mA.
Ale nowe nie spalone dużym prądem LED potrafią i tak mocno świecić i należy uważać i
kożyść to taka: długie świecenie i stabilne na żywotność LED.
LED w tej latarce są większej mocy P=0,2W.

Ładowarke w latarce można usunąć bo jest prosta i nie sprawna i tyle energi pobiera co
1000W przez pół godziny czasu i to jest nawet dużo i lepiej jest podmienić gniazdo
na zasilające i dodać rezystor Rł=56R i poprzez taki rezystor ładować akumulatory prądem
około 120mA z zasilacza 12V, ale do rezystora należy dodać zwykłą diode separującą dla
potencjałów zamokniętego gniazdka bo innaczej załączona była by elektroliza i niszsczenie
się elektrod gniazda.
Ten typ latarki z orginalnymi LED P=0,2W można zasilać z źródła prądowego jak na
schemacie i wtedy źródło prądowe ma rezystor szeregowy aby jeden z nich zwierać
przełącznikiem po lewej stronie latarki dla zmiany prądu i jasności świecenia latarki.
Bardziej rozbudowane źródło prądowe ma wtedy rezystancje Re=8,2R/około 60mA i
dodatkową szeregową rozwieraną przełacznikiem rezystanje Rex=6,8R/około 33mA.
Na schemacie należy zmienić rezystor wskaźnika rozładowania z wartości Rd=3k na
wartość Rd=3,9k bo w zasilaniu tylko 4 x AA paluszki zapewniają stabilizacje prądu.
Można też stosować 3x AA akumulatory ale należy obliczyć rezystory Re oraz zmienić
diode zenera infrared Uz=1,1V na dwie małe diody Schottky aby dawały w układzie napięcie
Uz=0,9V.
Taka latarka jest uniwersalna i domowa i ma dobre do tego światło.
Przykład pomiarów.
Dane pomiaru LED dla Id=3mA (t=19*C):
1) 2,99V/51R 2) 2,94V/68R 3) 2,94V/68R 4) 2,95V/68R 5) 2,99V/51R 6) 2,99V/51R
7) 2,99V/51R 8) 2,96V/62R 9) 2,95V/68R 10) 3,00V/51R 11) 3,05V/33R 12) 3,02V/43R
13) 2,95V/68R 14) 2,96V/62R 15) 2,99V/51R 16) 2,94V/68R 17) 2,98V/56R 18) 2,98V/56R
19) 2,91V/82R.
----------------------------------------------------------------

LED większej mocy do latarek:
LED-ALS-P00500mW-W-lm25-140 PBF /P=0,5W /Id=(3,5---5mA)mA, kont 140*
W42180 100 (rank U) 6500(K) /P=1W /Id=13mA max., kont 135*.
Ten wykres ma zaznaczone 1W i znaczy to ile potrzeba LED przy danym prądzie aby
uzyskać jak na wykresie światłość w jednostce (Lm) i jest to też informacja jak czuły
jest LED na małe prądy.
Gdyby odczytać dłuższy wykres to dla prądu Id=300mA wystarcza jeden LED na moc
P=1W i wtedy jego światłość jest nie całe 80Lm.
LED Jeled 50000 mcd /12* ma prąd dobrej czułości około 1,5mA lub więcej a dane są
uzyskane z jakiejś strony internetowej.
Również bardzo pomocną rzeczą dla majsterkowiczów jest podać jeden typ tranzystora
PNP Zetex/ FZT788BCT jako doskonały do modelarstwa i źródeł prądowych i do
audio dla wtórników emiterowych itp.
Załączniki
ledW.gif
(34.29 KiB) Pobrany 570 razy
led.gif
(151.77 KiB) Pobrany 1328 razy
Ostatnio zmieniony 07 gru 2007, 8:19 przez keram2, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
joon
Użytkownik
Posty: 2078
Rejestracja: 30 cze 2007, 22:56
Lokalizacja: Kraków, Przemyśl, Warszawa
Kontakt:

Post autor: joon » 06 gru 2007, 20:04

Karem proszę przestań pisać o tych latarkach. Twoje schematy ze zródłem prądowym nie mają sensu jeśli chcesz mieć ekonomiczną latarkę to nie możesz zastosować żródła prądowego lecz w miarę tanią i skuteczną przetwornice impulsowa ze stabilizacja prądu tylko wtedy osiągniesz maksymalną sprawność. Pozdrawiam i polecam wykonać bilans mocy na papierze Twojego układu.

keram2
-
Posty: 23
Rejestracja: 02 sie 2007, 9:25
Lokalizacja: Stalowa Wola

jon

Post autor: keram2 » 07 gru 2007, 8:14

jon jesteś w błędzie przetwornica to ślepe rozwiązanie. Źródła prądowe są jedyne i ich sprawność jest wysoka i wynosi
kompletnie tylko nie całe 0,3V strat x prąd latarki i te 0,3V to nie wielkie straty dla źródła i
jak wiadomo stabilna sprawność świecenia LED to co innego i nie pisałem o sprawności w
zasilaniu i jak łatwo zmieniać parametry źródła prądowego.
Ciekwe dla czego wcześniej nie stosowali przetwornic impulsowych skoro tranzystory
do tego były dobre -a może takie przetwornice działają na fikcji -nie ważne.

Post poprawiony. Ostrzeżenie za teksty antysemickie. Nie życzymy sobie takich wypowiedzi na forum.
Już się nawet nie czepiam tego, że napisane tutaj obliczenia mocy strat na źródle prądu to czysta fikcja... prosze przemyśleć te obliczenia dla różnych napięć zasilania a nie tylko dla minimalnego spadku przy jakim źródło jeszcze pracuje.
Koppel


Dodano (Koppel), jakby ktoś ewentualnie nie zdawał sobie z tego sprawy:
Art. 256.
Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 257.
Kto publicznie znieważa grupę ludności albo poszczególną osobę z powodu jej przynależności narodowościowej, etnicznej, rasowej, wyznaniowej albo z powodu jej bezwyznaniowości lub z takich powodów narusza nietykalność cielesną innej osoby, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Ostatnio zmieniony 07 gru 2007, 16:06 przez keram2, łącznie zmieniany 2 razy.

elektronWielki
Użytkownik
Posty: 247
Rejestracja: 30 maja 2006, 12:45
Lokalizacja: kontownia

Post autor: elektronWielki » 07 gru 2007, 13:23

joon pisze:nie możesz zastosować żródła prądowego lecz w miarę tanią i skuteczną przetwornice impulsowa ze stabilizacja prądu
Przeciez nie musi byc to od razu przetwornica impulsowa, wystarczy regulator impulsowy.

keram2
Mozesz uzyskac wieksza sprawnosc swojej latarki w prosty sposob - zwieksz czestotliwosc generatora impulsow do 300Hz i wlacz go na stale.
Dobrze by tez bylo jesli bys uzyskal wspolczynnik wypelnienia 1/10. Wtedy moglbys zwiekszyc prad diody dla uzyskania wiekszej jasnosci latarki.

keram2
-
Posty: 23
Rejestracja: 02 sie 2007, 9:25
Lokalizacja: Stalowa Wola

elektronWielki

Post autor: keram2 » 07 gru 2007, 15:35

tak na prawde to ja nie stosuje generacji impulsów ale dodatkową funkcje dla
migania świateł ostrzegawczych którą jak widać na schemacie się wyłancza.
Normalne źródło prądowe dokładniej dobrane dla stabilności i nic więcej.
Osobiście zrobiłem dwie duże latarki z diodami P=0,2W i zawiozłem na wieś rodzinie
jako prezent i ważne jest dla trzech akumulatorów dla stabilności świecenia latarki
przy rozaładowanych ogniwach, do momentu zadziałania wskaznika ostrzegawcyego,
stosować w źródle prądowym nie infra LED ale dwie małe diody Schottky, jak wcześniej
opisałem.

-------
Wycięto quote. Kolega naprawdę zasłużył teraz na wykluczenie na 30 dni.
ZbeeGin
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez keram2, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
joon
Użytkownik
Posty: 2078
Rejestracja: 30 cze 2007, 22:56
Lokalizacja: Kraków, Przemyśl, Warszawa
Kontakt:

Post autor: joon » 09 gru 2007, 17:42

elektronWielki pisze:
joon pisze:nie możesz zastosować żródła prądowego lecz w miarę tanią i skuteczną przetwornice impulsowa ze stabilizacja prądu
Przeciez nie musi byc to od razu przetwornica impulsowa, wystarczy regulator impulsowy.

keram2
Mozesz uzyskac wieksza sprawnosc swojej latarki w prosty sposob - zwieksz czestotliwosc generatora impulsow do 300Hz i wlacz go na stale.
Dobrze by tez bylo jesli bys uzyskal wspolczynnik wypelnienia 1/10. Wtedy moglbys zwiekszyc prad diody dla uzyskania wiekszej jasnosci latarki.
Sposób z zasilaniem diody LED przebiegiem impulsowym ma zastosowanie w przypadku posiadania źródła napięcia którego poziom nie zmienia się w funkcji czasu. Wtedy to możemy zasilić diodę większym prądem. Przy zasilaniu bateryjnym kiedy wraz z rozładowaniem baterii spada jej napięcie najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie przetwornicy impulsowej dzięki której niezależnie od napięcia zasilania dioda będzie świeciła nam tak samo.

rob
-
Posty: 10
Rejestracja: 11 gru 2007, 15:44
Lokalizacja: Kraków

Post autor: rob » 11 gru 2007, 16:00

Mam pytanie, może będzie jak urwane z choinki, ale jestem nowy (i żółciutki :)
Mam stary zasilacz/ładowarkę do noki oparametrach wyjściowych - 3,7V / 355mA / 13VA, którą chciałby wykorzystać do zasilania lamki z LED.
Czy moglibyście coś doradzić, jak podejść do tematu z doborem rezystorów?

Bezpośrednie zwrócenie się do zablokowanego tymczasowo użytkownika sprawiło, że w temacie pojawiło się za dużo OT. Mała poprawka w poście aby pytanie zwrócone było do ogółu - proponuję tak właśnie redagować posty: każdy może pomóc
Koppel
Ostatnio zmieniony 11 gru 2007, 19:03 przez rob, łącznie zmieniany 1 raz.

MiW
Użytkownik
Posty: 226
Rejestracja: 28 sty 2007, 11:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: MiW » 11 gru 2007, 22:13

Czy mnie wzrok myli, czy keram2 snuje przypuszczenia o nieodwracalnej zmianie charakterystyki LED'a po przepuszczeniu przezeń prądu 1.8mA? Albo czy ściemnianie latarki jest genialną przeróbką?
Żeby mój post miał sens, dodam, że mam doświadczenie z "dużymi" ledami. Ostatnio dostałem w prezencie :grin: 3W- 160lm i stosowną optykę. Zrobiłem temu zasilaczyk impulsowy z ogniw Li-Ion i zamontowałem do roweru. Efekty przerosły moje najśmielsze oczekiwania. Znaki drogowe "świecą" z 200m. Panowie policjanci ze smutkiem (i plamami w polu widzenia) przyznali, że nie ma przepisów dokładnie opisujących oświetlenie roweru :) Każdemu polecam przetestowanie nowych zdobyczy techniki- opłaca się dać 25 zł za diodę.

Awatar użytkownika
joon
Użytkownik
Posty: 2078
Rejestracja: 30 cze 2007, 22:56
Lokalizacja: Kraków, Przemyśl, Warszawa
Kontakt:

Post autor: joon » 11 gru 2007, 23:00

przepisy są... miałem mandat w wysokści0 25 zł za leda niebieskiego w rowerze... :(

Awatar użytkownika
Koppel
Użytkownik
Posty: 500
Rejestracja: 24 lip 2005, 18:05
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Koppel » 11 gru 2007, 23:24

:arrow: MiW
Mnie się udało dorwać kilka ledów 5W. Mam jednego takiego w rowerze + prototypowa przetwornica. Jeszcze wszytko do dopracowania. Ostatecznie chcę zastosować jednak coś mniejszej mocy (dłuższe świecenie, prostsza konstrukcja radiatora). Ale z tymi 5W jechałem przez ciemny las w pochmurną noc... 40km/h bez obaw.... pewnie odważyłbym się na więcej gdyby nie to, że na rowerze jeżdżę raczej bez okularów :P
Ilość światła na prawdę zaskakuje ludzi którzy wcześniej takich diod nie widzieli. A w moim przypadku prąd diody to 1,4A i jakoś nie widzę aby to ujemnie wpływało na pracę diody.

ZbeeGin

Post autor: ZbeeGin » 12 gru 2007, 19:51

joon pisze:przepisy są... miałem mandat w wysokści0 25 zł za leda niebieskiego w rowerze... :(
OT: Tylko, ze ten przepis z p.o.r.d. dotyczy koloru swiatel, a nie mocy takiego oswietlenia.

Awatar użytkownika
joon
Użytkownik
Posty: 2078
Rejestracja: 30 cze 2007, 22:56
Lokalizacja: Kraków, Przemyśl, Warszawa
Kontakt:

Post autor: joon » 12 gru 2007, 20:03

Ciężko by było zastosować oświetlenie o za dużej mocy w rowerze :D. A z drugiej strony to w sumie dość ciekawie by było mieć w rowerze oświetlenie z LEDa dużej mocy. Tylko jak to ładnie i wytrzymale zrobić ? :/

ODPOWIEDZ