Baterie

Jesli jesteś początkującym elektronikiem, to tu z pewnością znajdziesz pomoc. Miejsce dobre do dyskusji nad podstawami elektroniki w zakresie teorii i praktyki.
ODPOWIEDZ
Wachi
-

Baterie

Post autor: Wachi » 05 sty 2010, 19:58

Witam!
Jak już wspomniałem jestem początkujący i przepraszam za śmieszne dla was pytania. Bo mam kolejne "oszałamiające" :razz: pytanko. Jak łącze baterie szeregowo to napięcia się sumują, ale jak to jest z pojemnością. Czy też się sumuje? Chodzi mi o to: Łączę 4 baterie szeregowo. Każda ma tak pi razy drzwi 1000mAh pojemności. To ile jest w sumie pojemności, też się sumuje, czyli w tym przypadku 4000mAh? Prosiłbym o opis sytuacji połączenia równoległego, mianowicie jak jest z napięciem i ostateczną pojemnością? Jeszcze raz przepraszam za pewnie durne pytanie.
Pozdrawiam
Wachi

Awatar użytkownika
Ertew
Użytkownik
Kontakt:

Post autor: Ertew » 05 sty 2010, 21:19

Przy połączeniu nowych (teoretycznie identycznych) baterii będzie tak:

Połączenie szeregowe. Napięcie (i rezystancja wewnętrzna) się sumuje. Pojemność wyrażona w Ah (amperogodzinach) lub mAh pozostaje taka sama, natomiast ta wyrażona w Wh (watogodzinach) się sumuje. W Wh wyraża się czasem pojemność akumulatorów.

Przy połączeniu równoległym. Napięcie pozostaje bez zmian (zmniejsza się rezystancja wewnętrzna), pojemność w Ah (lub Wh) się sumuje.

Przy połączeniu różnych baterii, zwykle efekt będzie zależny od najsłabszej sztuki, ale który z elektroników się tym przejmuje, przy zasilaniu prototypów.

Wachi
-

Post autor: Wachi » 05 sty 2010, 22:21

Dzięki za odpowiedź;) Potrzebne mi to jest do rozwiązania jednego zadania. Poza tym długo już nad tym myślałem i nie mogłem do tego dojść.:)

Awatar użytkownika
Luminofor
Użytkownik

Post autor: Luminofor » 06 sty 2010, 18:09

Witam, kupiłem baterię alkaliczną 9V, jaką ona może mieć pojemność? I czym się różnią zwykłe od alkalicznych poza ceną? Bo są znacznie droższe. Dłużej działają?

Awatar użytkownika
Ertew
Użytkownik
Kontakt: