Jak sprawdzidz układ scalony

Jesli jesteś początkującym elektronikiem, to tu z pewnością znajdziesz pomoc. Miejsce dobre do dyskusji nad podstawami elektroniki w zakresie teorii i praktyki.
ODPOWIEDZ
REGNA
-
Kontakt:

Post autor: REGNA » 10 lip 2007, 20:23

chodzi o układzik 8-mio nóżkowy LM741.
Zajmuje sie elektroniką od nie dawna i jestem zupełnie zielony.
Pozatym ostatnio w sklepie zamiast tranzystora BC 547 dostałem BC 237 czy to zamiennik czy ktos sie pomylił?

Awatar użytkownika
KrzysiekK
Użytkownik

Post autor: KrzysiekK » 10 lip 2007, 20:55

Ze sprawdzeniem jakiegokolwiek układu scalonego to nie taka prosta sprawa. Układy scalone mają to do siebie iż w swojej strukturze zawierają wiele (nawet tysięcy i milionów) tranzystorów. Te mniej skomplikowane mogą mieć kilkadziesiąt tranzystorów w swojej strukturze. Więc nie da się go sprawdzić np. omomierzem jak tranzystor. Do niektórych rodzajów układów scalonych można zbudować sobie odpowiedni tester, gdzie po umieszczeniu go w podstawce układ jest sprawdzany czy prawidłowo działa. Niekiedy można sprawdzić "podejrzany" układ scalony zamieniając go na nowy, ale nie jest to najlepsza metoda. Z takim układem współpracują inne elementy i jeśli będą one uszkodzone nowy układ także może ulec uszkodzeniu. Co do tranzystorów obydwa mają tą samą polaryzację NPN więc w wielu zastosowaniach mogą być stosowane zamiennie. Chyba że jest to jakiś szczególnie wymagający układ elektroniczny.

REGNA
-
Kontakt:

Post autor: REGNA » 10 lip 2007, 21:09

Nie wiem czy czujnik przebytej drogi w oplu astrze to wymagajacy układ,ale po wymianie tranzystora który był uszkodzony i kondensatora elektrolita(tranzystor z tą róznicą o której pisałem)komputer auta po dwóch dniach ciszy znowu wypluł bład.
Dzieki za podpowiedz ,pozdrawiam

Awatar użytkownika
KrzysiekK
Użytkownik

Post autor: KrzysiekK » 10 lip 2007, 21:36

Wiem już o co chodzi z tym LM741 błąd nr 24 w Oplu Astrze - znalazłem to na stronie: