Podlaczenie ukladu pod stacyjke samochodu

Jesli jesteś początkującym elektronikiem, to tu z pewnością znajdziesz pomoc. Miejsce dobre do dyskusji nad podstawami elektroniki w zakresie teorii i praktyki.
ODPOWIEDZ
Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Podlaczenie ukladu pod stacyjke samochodu

Post autor: Laik » 11 cze 2007, 14:49

Ukonczylem ten uklad z dioda i jak teraz zrobic aby dzialal caly czas lecz jezeli kluczyk jest w stacyjce to przerywal dzialanie ?

Awatar użytkownika
PiotrekEl
Użytkownik
Posty: 251
Rejestracja: 02 mar 2007, 19:39
Lokalizacja: Znad Jezioraq

Post autor: PiotrekEl » 11 cze 2007, 20:13

Jeśli masz samochód w którym radio działa tylko po włożeniu i przekręceniu kluczyka to nie musisz nawet stacyjki rozbierać. Znajdź kabelek od zasilania radia albo od zapalniczki i podłącz przekaźnik jakiś na 12V a z drugiej strony przekaźnika podłącz ten układ. Jak będę miał chwilę to narysuję schemat jeśli nie wiesz jak to zrobić.

Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Post autor: Laik » 12 cze 2007, 15:04

Nowka schemat by sie przydal :) Tylko ze juz mam zrobiony ten ukladz poprzedniego tematu i che aby do niego pasowalo. Pozdrawiam

Ps. Mam taki przekaznik :
Omron G5P - 1A 9VDC
Czy moze byc taki ??

Awatar użytkownika
Sagittarius
Użytkownik
Posty: 130
Rejestracja: 29 maja 2007, 9:29
Lokalizacja: Kujawsko-pomorskie
Kontakt:

Post autor: Sagittarius » 13 cze 2007, 6:31

9Vdc... wygląda na to, że przekaźnik przystosowany jest do zasilania takim właśnie napięciem. Nie widziałem karty katalogowej, ale myślę, że lepiej zastosować przekaźnik z cewką na 12V. Będzie działał bez problemu nawet przy słabszym akumulatorze, a cewka z pewnością nie będzie się grzała i nie ulegnie uszkodzeniu.

Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Post autor: Laik » 15 cze 2007, 15:27

Moglby ktos mi narysowac schemat jak podlaczyc ten uklad ?? I czy sie na da ten przekaznik ??

Awatar użytkownika
Sagittarius
Użytkownik
Posty: 130
Rejestracja: 29 maja 2007, 9:29
Lokalizacja: Kujawsko-pomorskie
Kontakt:

Post autor: Sagittarius » 18 cze 2007, 6:21

W jakim samochodzie chcesz zamontować ten układ?

Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Post autor: Laik » 18 cze 2007, 13:01

Ford Escort 92 rocznik. Radio dziala po przekreceniu stacyjki wiec podlaczyl bym pod radio.

Awatar użytkownika
Zenerek
Użytkownik
Posty: 336
Rejestracja: 21 lip 2006, 11:23
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Zenerek » 18 cze 2007, 13:08

hmm... no jak musisz na siłę ten przekaźnik, to kup diodę Zenera 3,3V i już. Obniży Ci to napięcie troszkę. Ale i tak lepiej jak kupisz przekaźnik na 12V.

Awatar użytkownika
Sagittarius
Użytkownik
Posty: 130
Rejestracja: 29 maja 2007, 9:29
Lokalizacja: Kujawsko-pomorskie
Kontakt:

Post autor: Sagittarius » 18 cze 2007, 13:40

Zobacz tu http://www.fordescort.org/content/view/215/

i tu http://www.fordescort.org/content/view/247/

Tu może się też przydać http://www.fordescort.org/content/view/208/

A tu masz instalację http://www.escort.website.pl/sam/s_elektryczne.html

Myślę, że tu znajdziesz wszystko, co trzeba :-)

Co mogę Tobie poradzić... Od czasu, jak zmienie uległy przepisy o ruchu drogowym i trzeba jeździć zawsze na światłach, polecam podłączyć przekaźnik do instalacji świateł (najbardziej skuteczne chyba jest podłączenie do kontrolki świateł ;-)). najszybciej to zrobisz, ale wtedy musisz użyć przekaźnika na 12V i to najlepiej z jakiegoś samochodu. Jeśli będziesz miał dość czasu i będziesz miał ochotę się pobawić multimetrem, to sprawdź w skrzynce bezpiecznikowej, gdzie pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka. W linkach znajdziesz chyba wszystko, co potrzeba.

A, własnie! Jesli radio działa po przekręceniu kluczyka, podłącz pod radio, ale pamiętaj wtedy, by Twoje urządzenie podłączyc przez styki normalnie zwarte.

Powodzenia życzę!

Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Post autor: Laik » 19 cze 2007, 19:53

A tak wogule to po co jest ten przekaznik ?? Jezeli z aku jest napiecie 12V i moj uklad potrzebuje 12V to po co ten przekaznik ??

I co to jest:
styki normalnie zwarte
??

Awatar użytkownika
przemotronik
Użytkownik
Posty: 252
Rejestracja: 18 paź 2006, 19:30
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: przemotronik » 19 cze 2007, 21:21

Laik pisze:I co to jest:Cytat:
styki normalnie zwarte
??
Czyli styki typu [ang] NC-Normally Closed-takie określenie oznacza, że wtedy, gdy cewka nie jest zasilana, kotwica przekaźnika znajduje się w takim położeniu, że styki są zwarte. Włączenie cewki powoduje odciągnięcie kotwicy, co powoduje rozwarcie styków.
Odwrotna sytuacja występuje oczywiście w przypadku przekaźników normalnie otwartych.
Tak samo oznacza się inne elementy stykowe, np. przyciski-stan "normalny" to ten przy zwolnionym klawiszu.

Awatar użytkownika
Sagittarius
Użytkownik
Posty: 130
Rejestracja: 29 maja 2007, 9:29
Lokalizacja: Kujawsko-pomorskie
Kontakt:

Post autor: Sagittarius » 20 cze 2007, 6:31

Układ o ile pamiętam ma być symulatorem alarmu, tak? Jeśli podłączysz układ np. pod zasilanie radia, to mruganie wystąpi, gdy samochód będzie "na chodzie". Jeśli ma więc to być symulator, to powinien mrugać, gdy samochód spokojnie stoi sobie gdzieś na parkingu. W tym celu używasz przekaźnika. Gdy na cewce masz napięcie, rozwiera on styki i odłącza "udawacza" od zasilania, a gdy znów wyłączysz silnik, styki się zwierają i układ sobie mruga.

Laik
Użytkownik
Posty: 242
Rejestracja: 21 maja 2007, 19:19
Lokalizacja: z nienacka

Post autor: Laik » 22 cze 2007, 11:09

Moglbys mi podac jakas nazwe przekaznika ?? Tylko wmiare taniego.

tasza
Użytkownik
Posty: 1389
Rejestracja: 21 lut 2005, 15:02

Post autor: tasza » 22 cze 2007, 11:30

Może taki?
http://www.tme.pl/przekaznik-dpdt-3a-dc ... 5-167.html
lub jakikolwiek inny, który:
• ma cewkę na 12V
• ma styki typu SPDT (pojedynczy przełącznik) lub DPDT (podwójny przełącznik)
http://www.tme.pl/przekaznik-dpdt-3a-dc ... _info.html

N.

Awatar użytkownika
Sagittarius
Użytkownik
Posty: 130
Rejestracja: 29 maja 2007, 9:29
Lokalizacja: Kujawsko-pomorskie
Kontakt:

Post autor: Sagittarius » 22 cze 2007, 11:49

Ja zaś ze swej strony polecam AM3-12CF, który jest tu: http://www.tme.pl/katalog/index.phtml?f_szukaj=AM3-12CF

Jest nieco droższy, i ma za duży prąd przełączania, ale ma również budowę idealną do zastosowań samochodowych :-)

ODPOWIEDZ