Programowana dioda Zenera
- Misiek84LG
- Użytkownik
- Kontakt:
Programowana dioda Zenera
Witam
Chciałbym zbudować taką programowaną diodę zenera
Głównym założeniem jest to aby dioda mogła pochłonąć dużo mocy nawet 200W. Górny schemat troszkę zmieniony, niekoniecznie dobry bo nie jestem z wykształcenia elektronikiem, a ten na dole na żółtym tle pochodzi z linku wyżej. I teraz pytanie, czy mój schemat jest OK ???
Chciałbym zbudować taką programowaną diodę zenera
Głównym założeniem jest to aby dioda mogła pochłonąć dużo mocy nawet 200W. Górny schemat troszkę zmieniony, niekoniecznie dobry bo nie jestem z wykształcenia elektronikiem, a ten na dole na żółtym tle pochodzi z linku wyżej. I teraz pytanie, czy mój schemat jest OK ???
- michalstec1
- Użytkownik
- Kontakt:
- Misiek84LG
- Użytkownik
- Kontakt:
- Misiek84LG
- Użytkownik
- Kontakt:
- michalstec1
- Użytkownik
- Kontakt:
- Misiek84LG
- Użytkownik
- Kontakt:
Chcę jej używać jako sztucznego obciążenia. Jeżeli dioda będzie pracować przy najniższym napięciu 2,5V to jeżeli sprawdzany prostownik lub zasilacz wydali 10A to i tak już pewnie będzie dla nich maks, a na diodzie będę miał 25W. Na pewno inaczej będzie przy 30V gdzie prąd rzędu 5A daje nam już 150W mocy traconej. Wiem że do obciążania są inne układy, ale bardzo jestem ciekaw czy mój schemat jest właściwy ???
Tylko rozważ, że zasilacz nawet przy 2,5V może (a raczej ma) na wyjściu kondensatory elektrolityczne. Im większy prąd wyjściowy, tym większe (kiedyś była zasada 1000u/1A). Co się stanie z Twoją "zenerką" gdy podłączysz i rozładuje takie 10mF ? Tu się kłaniają krótkie czasy i ^i/^t. Prąd chwilowy może znacznie przekroczyć wartości maksymalne niepowtarzalne dla tranzystorów (nie mają identycznych parametrów i jeden przepuści kilkadziesiąt mA więcej inny padnie).
Ale, zastanawiając się nad całością (biorąc pod uwagę z góry pewne ograniczenia) ma to sens.
Swego czasu, do sprawdzania zasilaczy, używałem żarówki halogenowe, woltomierz i amperomierz.