Tworzenie PCB

Jesli jesteś początkującym elektronikiem, to tu z pewnością znajdziesz pomoc. Miejsce dobre do dyskusji nad podstawami elektroniki w zakresie teorii i praktyki.
slawus1998
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: 23 mar 2013, 20:47
Lokalizacja: Rzeszów

Tworzenie PCB

Post autor: slawus1998 » 31 maja 2013, 19:44

Dzień dobry. Mam takie pytanie. Aby zrobić ścieżki miedziane na płytce PCB, trzeba tą płytkę przygotować i wytrawić. Obecnie korzystam z metody termotransferu. Powoli biorę się za lutowanie elementów w obudowach SMD, czy układów w obudowach TQFP i metoda termotransferu nie wystarcz. Czy istnieje jakiś sposób robienia ścieżek na laminacie jeszcze bardziej precyzyjnie?. Będę wdzięczny za pomoc. I mam też pytanie jaki pobór miliamperów ma dioda led czerwona?

Awatar użytkownika
Artyliusz
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 06 sty 2013, 14:10
Lokalizacja: Z Polski
Kontakt:

Post autor: Artyliusz » 31 maja 2013, 21:11

Metoda termotransferu powinna wystarczać do takich zastosowań.
Są jeszcze inne metody, takie jak fotochemiczna, ale nigdy z niej nie korzystałem, chociaż słyszałem, że bardzo cieniutkie ścieżki da się robić.
Możesz pokazać swój ostatni wytwór trawienia? Wstawić jakieś zdjęcie. I opisać proces jak to robić.

Co do diody to możesz przyjąć bezpieczne 20mA. To zależy jaka to dioda i zajrzeć do katalogu, ale diody LED przeważnie nie są opisane i nie ma jak sprawdzić.

slawus1998
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: 23 mar 2013, 20:47
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: slawus1998 » 01 cze 2013, 18:29

Ostatni wyrób trawienia. Może być problem z tym. Za niedługo kupuję stację lutowniczą i wtedy będę lutował SMD. Chodzi mi głównie o to.Np. Mam taką AtMegę8 w obudowie TQFP. Mam ścieżki, robię termotransfer i ... w jednej ścieżce jest dziura, przerwa. Ścieżki tej nie naprawie, gdyż nie uda się poprawić tego cyną z taką precyzją. Dlatego szukam innej metody.

Awatar użytkownika
Artyliusz
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 06 sty 2013, 14:10
Lokalizacja: Z Polski
Kontakt:

Post autor: Artyliusz » 01 cze 2013, 18:49

Jeśli jest dziura to za długo trawiłeś lub źle został naniesiony toner. Do tego potrzeba trochę wprawy i dziwne, jakby od razu wychodziło idealnie. Praktyka czyni mistrza.
Na wszelki wypadek robi się kilka egzemplarzy, bo zawsze coś może nie wyjść.
Inne ścieżki są nadtrawione?

slawus1998
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: 23 mar 2013, 20:47
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: slawus1998 » 01 cze 2013, 20:31

nie mam problemu z nadtrawieniem ścieżek, tylko że złym odbiciem tonera. czasem nie przejdzie Z papieru kredowego na laminat. I z tym mam czasem problem.

Awatar użytkownika
lutownik
Użytkownik
Posty: 520
Rejestracja: 01 paź 2006, 12:37
Lokalizacja: z planety Zi Emia
Kontakt:

Post autor: lutownik » 01 cze 2013, 23:46

Problem może leżeć w kilku miejscach, a więc po kolei:
- Czy podczas wydruku nie korzystasz z opcji np: ECOMODE itp, które oszczędzają toner??
Wydruk płytki musi być jednolicie czarny, wtedy grubość wydrukowanego toneru jest odpowiednia. Sprawdź ustawienia i powyłączaj opcje oszczędzania toneru.

- Czy korzystasz z odpowiedniego papieru?? Z praktyki wiem, że papier kredowy nie z każdego źródła nadaje się idealnie do termotransferu, choć większość jest ok.

- Czy na pewno dobrze oczyściłeś płytkę przed nanoszeniem toneru?? Powiem teraz coś za pewnie wiele osób mnie nie polubi, ale płytkę dobrze jest przeszlifować na mokro papierem ściernym. U mnie samo czyszczenie miedzy za pomocą proszków i odtłuszczanie alkoholem izo-propylowym, nie jest wystarczające. Jak przeszlifuję sobie płytkę papierem wodnym o gradacji ok. 500 to płytka musi wyjść.

- Z jaką temperaturą nanosisz toner i czym?? Ja nanoszę to zwykłym żelazkiem ustawionym na dwie kropki i wyłączoną parą. Metoda nanoszenia na "silnie pognieciony podkoszulek" :wink: , czyli żadnych dodatkowych papierków, drewienek itd. Tak przez ok. 5 minut i wynik mam super.

Narazie nic więcej nie przychodzi mi do głowy, przepraszam ale już jest późno i nie pracuję już idealnie, moje oczy wyglądają włąsnie tak: :shock: .

Pozdrawiam :mrgreen: .

Awatar użytkownika
KrzysiekK
Użytkownik
Posty: 1287
Rejestracja: 12 kwie 2006, 19:38

Post autor: KrzysiekK » 02 cze 2013, 7:51

slawus1998 pisze:tylko że złym odbiciem tonera. czasem nie przejdzie Z papieru kredowego na laminat. I z tym mam czasem problem.
Problem ten może być spowodowany kiepskiej jakości tonerem lub jego zamiennikiem. Nawet jak toner uda się przenieść z papieru na laminat to jego warstwa jest zbyt cienka. Wówczas środek trawiący przenika przez cienką warstwę toneru jak przez gąbkę i ścieżki są podtrawione. Nawet ustawienie maksymalnego zaczernienia wydruku w ustawieniach drukarki nie wiele zmienia.

slawus1998
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: 23 mar 2013, 20:47
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: slawus1998 » 02 cze 2013, 11:03

Z tonerem jest u mnie wszystko w porządku. Nie korzystam z zamienników. Wracając do kolegi "lutownika". Jak drukuję na papierze kredowym, to opcje wydruku są dobre. Nie ograniczam się, wydruk jest ciemny. Dalej: papier kredowy jest dobry, nie narzekam. Laminatu przed termotransferem nie czyszczę. Toner nanoszę żelazkiem, na maksymalnej mocy. Na laminacie kładę papier kredowy z wydrukiem, na to kawałek kartki papieru kredowego. Żelazkiem dociskam około 10 minut, robiąc krótkie przerwy co około półtorej minuty. ....Po prostu czasem mam coś takiego, że kawałek toneru nie przejdzie na laminat. I mam też pytanie: czym jest ten toner najlepiej zmyć później z laminatu. Korzystałem z rozpuszczalnika ftalowego, ale to było jakieś 10 minut szorowania. Teraz przechodzę na aceton. Jeśli coś robię źle, to proszę pomóc.

roman21
Użytkownik
Posty: 143
Rejestracja: 18 wrz 2006, 17:04
Lokalizacja: gryfice

Post autor: roman21 » 02 cze 2013, 12:02

Ja zmywam Birolem, śmierdzi, ale zmywa szybko i skutecznie.

Awatar użytkownika
KrzysiekK
Użytkownik
Posty: 1287
Rejestracja: 12 kwie 2006, 19:38

Post autor: KrzysiekK » 02 cze 2013, 12:12

slawus1998 pisze:Laminatu przed termotransferem nie czyszczę.
Może to jest właśnie przyczyną niepowodzenia. Do zabrudzonego lub zatłuszczonego laminatu toner nie przykleja się lub przykleja się słabo i odchodzi przy ściąganiu papieru.

slawus1998
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: 23 mar 2013, 20:47
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: slawus1998 » 02 cze 2013, 12:44

Ok. Następnym razem spróbuję go oczyścić. .....Co to jest ten Birol, gdzie go kupie i za ile?

Awatar użytkownika
lutownik
Użytkownik
Posty: 520
Rejestracja: 01 paź 2006, 12:37
Lokalizacja: z planety Zi Emia
Kontakt:

Post autor: lutownik » 02 cze 2013, 13:15

KrzysiekK pisze:
slawus1998 pisze:Laminatu przed termotransferem nie czyszczę.
Może to jest właśnie przyczyną niepowodzenia. Do zabrudzonego lub zatłuszczonego laminatu toner nie przykleja się lub przykleja się słabo i odchodzi przy ściąganiu papieru.
Laminat trzeba koniecznie czyścić nad tym nawet nie ma co się rozwodzić, zrób próbę z użyciem na koniec papieru ściernego i bez, potem zdaj relację :wink:

Co do zmywania to wiem, że np. alkohol izo-propylowy nie jest w stanie tego zmyć, używałem kiedyś jakiegoś rozpuszczalnika do farb, chyba chlorokauczukowego, albo benzyny lakowej, ale tego pewny nie jestem, było to troche czasu temu, niektóre rozpuszczalniki nie reagują z tonerem i można sobie szorować do us..... śmierci :neutral: Aceton z tego co kojarze powinien zadziałać od pierwszego polania.

Awatar użytkownika
Artyliusz
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 06 sty 2013, 14:10
Lokalizacja: Z Polski
Kontakt:

Post autor: Artyliusz » 02 cze 2013, 14:05

Co do czyszczenia płytki to koledzy wyżej mają bezwarunkową rację. Z mojej strony jeszcze dodam, że zamiast bardzo drobnego papieru ściernego można użyć też takiej maty do czyszczenia miedzi, którą używa się do czyszczenia rurek miedzianych przed lutowanie. Tylko nie wiem jak się fachowo nazywa.

Ja używałem Acetonu to zmywania tonera jak i samego czyszczenia płytki oprócz innych detergentów i odtłuszczaczy.

slawus1998
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: 23 mar 2013, 20:47
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: slawus1998 » 02 cze 2013, 14:51

Dziękuję za pomoc. Za niedługo robię nową płytkę, to zdam relację z pracy. jeszcze raz dziękuję pozdrawiam

Awatar użytkownika
tom5555
Użytkownik
Posty: 621
Rejestracja: 23 sty 2008, 1:20
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: tom5555 » 02 cze 2013, 16:33

Artyliusz pisze:Z mojej strony jeszcze dodam, że zamiast bardzo drobnego papieru ściernego można użyć też takiej maty do czyszczenia miedzi, którą używa się do czyszczenia rurek miedzianych przed lutowanie. Tylko nie wiem jak się fachowo nazywa.
Chodzi Ci pewnie o wełnę stalową.
Obrazek

Ja płytkę przed termotransferem czyszczę na mokro papierem ściernym (nie grubszym niż 800), płuczę wodą i odtłuszczam acetonem. Równie dobrze nadaje się do tego szorstka strona zwykłej gąbki do mycia naczyń. Obrazek
Po wytrawieniu toner można zmyć acetonem albo zeskrobać.

ODPOWIEDZ