wysokie napięcie w samochodzie

Tutaj mozesz poruszać tematy ogólne powiązane z elektroniką, np. dyskusje na temat podzespołów, układów, zasad ich działania. Czyli można pisać o wszystkim czego nie da się przyporządkować do innych działów.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
matrix
Użytkownik
Posty: 1795
Rejestracja: 15 mar 2006, 5:21
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

wysokie napięcie w samochodzie

Post autor: matrix » 05 mar 2010, 19:26

słuchajcie, mam fiata temprę i powiedzmy że spaliła mi się cewka zapłonowa. koszt nowej to cena rzędu 170 zeta. i tu moje pytanie:
jak zrobić cewkę elektronicznie?

jeśli udało by się zrobić cewkę elektronicznie to zastąpił bym rozdzielacz mechaniczny czterema układami elektronicznymi. jako że to do samochodu to muszą być sprawdzone rzeczy.

Awatar użytkownika
timo66
Moderator
Posty: 1816
Rejestracja: 20 maja 2006, 19:15
Lokalizacja: 66'15" M.a.R.s.
Kontakt:

Post autor: timo66 » 05 mar 2010, 20:13

Pierwsze co się nasuwa to przetwornica, ale jak by nie było to może nie taniej, ale na pewno pewniej wymienić cewke na nową - jak dobrze poszukać to używka za 40pln a nowa 80pln + przesyłka.
Co do przetwornicy - od 3 dni wałkuje ten kalkulator
http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html tylko musiał byś znać jakie napięcie jest potrzebne i ewentualnie jakiego rzędu prąd.

Awatar użytkownika
KrzysiekK
Użytkownik
Posty: 1287
Rejestracja: 12 kwie 2006, 19:38

Post autor: KrzysiekK » 05 mar 2010, 20:37

Najprościej i najtaniej będzie jednak zastosować oryginalną cewkę zapłonową. Jeśli nie ma gotowego rozwiązania to budowa i to czterech układów wcale może nie wyjść taniej niż oryginalna cewka. Poza tym i tak te cztery "elektroniczne" cewki trzeba jakoś w odpowiedniej kolejności wysterować. Do tego dochodzi niezawodność układu elektronicznego w trudnych warunkach panujących w samochodzie, jak choćby wilgoć, wysoka temperatura, kurz, itp. Jak już wspomniałem jeśli nie ma gotowego rozwiązania to próby, testy i ewentualny koszt uszkodzonych elementów elektronicznych mogą przewyższyć koszt nowej cewki. Do tego dochodzą przeróbki w samochodzie. Konstruowanie układów wysokonapięciowych nie jest też bezpiecznym zajęciem. Pozostaje też kwestia tego czy energia iskry z takiej cewki elektronicznej będzie wystarczająca do zapalenia mieszanki paliwa w cylindrze.
Jeśli mimo wszystko chcesz budować takie cztery elektroniczne cewki to należało by skonstruować przetwornicę z wykorzystaniem transformatora wysokiego napięcia z monitora lub odbiornika TV.
Tutaj jest przykładowe rozwiązanie, ale czy się sprawdzi w samochodzie nie wiem. Gdybyś mimo wszystko chciał przerabiać samochód to trzeba bardzo uważać aby nie zostać porażonym prądem. Pomyślałeś, też co może się stać jeśli np. w czasie jazdy układ dostanie przebicie i na karoserii samochodu (i innych jego metalowych częściach) pojawi się wysokie napięcie.

Awatar użytkownika
matrix
Użytkownik
Posty: 1795
Rejestracja: 15 mar 2006, 5:21
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

Post autor: matrix » 05 mar 2010, 20:55

ze sterowaniem nie widzę większego problemu. mogę przedstawić schemat.
KrzysiekK pisze:Gdybyś mimo wszystko chciał przerabiać samochód to trzeba bardzo uważać aby nie zostać porażonym prądem.
dokładnie znam temat, w pracy robię przy generatorze bardzo wysokiego napięcia.
KrzysiekK pisze:Pomyślałeś, też co może się stać jeśli np. w czasie jazdy układ dostanie przebicie i na karoserii samochodu (i innych jego metalowych częściach) pojawi się wysokie napięcie.
biorę taką ewentualność pod uwagę, ale równie dobrze można przyjąć że w oryginalnym układzie z cewką też taka sytuacja może mieć miejsce. zgadza się?

Awatar użytkownika
c4r0
Moderator
Posty: 2152
Rejestracja: 13 kwie 2004, 19:56
Lokalizacja: z lasu
Kontakt:

Post autor: c4r0 » 05 mar 2010, 22:10

matrix pisze:
KrzysiekK pisze:Pomyślałeś, też co może się stać jeśli np. w czasie jazdy układ dostanie przebicie i na karoserii samochodu (i innych jego metalowych częściach) pojawi się wysokie napięcie.
biorę taką ewentualność pod uwagę, ale równie dobrze można przyjąć że w oryginalnym układzie z cewką też taka sytuacja może mieć miejsce. zgadza się?
To tak jak by powiedzieć, że jeśli nastąpi przebicie do ziemi powiedzmy na słupie wysokiego napięcia to na ziemi pojawi się wysokie napięcie :) Na karoserii nie może pojawić się wysokie napięcie, bo karoseria to masa a instalacja samochodowa nie jest uziemiona. Napięcie mierzymy względem masy, więc zawsze napięcie masy jest zerowe.

Ogólnie cały pomysł uważam za poroniony. Gdyby dało się tak łatwo zrobić lepszy układ zapłonowy to już dawno nikt by nie produkował samochodów z cewkami zapłonowymi. Koszt budowy czegokolwiek co by działało i choćby dorastało do pięt niezawodnością cewce zapłonowej na pewno będzie wielokrotnie większy. Poza tym, pomyśl sobie ile stracisz kasy jak w trasie taki układ Ci przestanie działać...

Awatar użytkownika
matrix
Użytkownik
Posty: 1795
Rejestracja: 15 mar 2006, 5:21
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

Post autor: matrix » 06 mar 2010, 10:57

c4r0 pisze: pomyśl sobie ile stracisz kasy jak w trasie taki układ Ci przestanie działać...
no właśnie miałem nadzieję że będzie to bardziej niezawodne niż tradycyjna cewka.

Awatar użytkownika
c4r0
Moderator
Posty: 2152
Rejestracja: 13 kwie 2004, 19:56
Lokalizacja: z lasu
Kontakt:

Post autor: c4r0 » 06 mar 2010, 11:37

Moim zdaniem nie ma w ogóle szansy na coś takiego. Cewka zapłonowa to kawał drutu i żelaza zalany olejem lub żywicą w solidnej obudowie. Prawdopodobnie jak ją zrzucisz z dachu to nic jej nie będzie a na wszelkiego rodzaju zakłócenia czy udary elektryczne też jest odporna. Wyobrażasz sobie układ elektroniczny bardziej niezawodny? Ja nie :)

MiW
Użytkownik
Posty: 226
Rejestracja: 28 sty 2007, 11:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: MiW » 09 mar 2010, 7:18

Akurat cewkę to możesz mieć z innego auta. Za 30-50zł problem rozwiązany. O ile oczywiście rozdzielacz masz OK.

Marian B
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 03 lip 2008, 23:04
Lokalizacja: Szczecinek

Post autor: Marian B » 13 mar 2010, 22:50

Moim zdaniem, trochę nastąpiło pomylenie pojęć. Cewka zapłonowa w samochodzie musi być zawsze. Układ zaplonowy moze być bardzo prosty, z klasycznym przerywaczem, elektroniczny, cyfrowy, czy jakiś inny bajerowy, zawsze na końcu jest cewka zapłonowa, pojedyńcza, podwójna, lub oddzielna na każdy cylinder. Do wytworzenia iskry poprostu jest konieczna cewka zapłonowa, czyli indukcyjność w ktorej po przerwaniu przepływu prądu jest wytwarzane wysokie napięcie niezbędne do powstania iskry w przerwie iskrowej.
Cewki zapłonowej nie da się niczym zastąpić, poprostu w przypadku uszkodzenia trzeba wymienić.

Awatar użytkownika
c4r0
Moderator
Posty: 2152
Rejestracja: 13 kwie 2004, 19:56
Lokalizacja: z lasu
Kontakt:

Post autor: c4r0 » 14 mar 2010, 10:26

Musi być coś, co zapali mieszankę. Teoretycznie nie musi być to cewka zapłonowa, może być przetwornica wytwarzająca wysokie napięcie która nie działa w oparciu o cewkę zapłonową tylko o transformator. Tylko jeśli dalej mamy drążyć temat to trzeba by dobrze zdefiniować co to jest cewka zapłonowa i czym się różni od transformatora. Bo wiadomo że budowa jest bardzo podobna, ale wiadomo też że to co innego. Z drugiej strony działanie cewki zapłonowej z układem przerywacza można porównać do działania przetwornicy typu flyback, działanie jest praktycznie takie samo. Właściwie cewka zapłonowa jest rodzajem transformatora a to czy się ją nazwie tak czy tak w dużej mierze zależy od zastosowania. Ehh, ciężka sprawa :P Trzeba sprawdzić w encyklopedii oficjalną wersję :P

Marian B
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 03 lip 2008, 23:04
Lokalizacja: Szczecinek

Post autor: Marian B » 14 mar 2010, 20:43

"Cewka zapłonowa" jest to potoczna, zwyczajowa nazwa. Jest to najzwyklejszy transformator, posiadający pierwotne uzwojenie z grubego drutu o małej liczbie zwoi, i wtórne uzwojenie o dużej liczbie zwoi z cienkiego drutu. Te uzwojenia są ze sobą połączone (autotransformatorowo), i na zewnątrz są trzy wyprowadzenia, jedno wysokonapięciowe, drugie do podłączenia do plusa zasilania (akumulatora), trzecie do przerywacza.
W przypadku zaplonu "elektronicznego" ta trzecia koncówka jest łączona do kolektora tranzystora kluczującego.
Są cewki mające dwa wyprowadzena wysokonapięciowe, ale jedno uzwojenie wysokonapięciowe. Mają wtedy rozdzielone uzwojenia galwanicznie (cztery końcowki).
Takie cewki (transformatory) dają jednocześnie iskrę w dwóch świecach.
Zastosowanie dwóch takich cewek w silniku czterocylindrowym pozwala na uniknięcie stosowania rozdzielacza zapłonu. Jedna iskra z takiej cewki występuje w suwie sprężania, i jednocześnie druga iskra w suwie wydechu w innym cylindrze.

Awatar użytkownika
c4r0
Moderator
Posty: 2152
Rejestracja: 13 kwie 2004, 19:56
Lokalizacja: z lasu
Kontakt:

Post autor: c4r0 » 14 mar 2010, 22:59

Wiem jak jest zbudowana cewka zapłonowa i wiem że można ją nazwać transformatorem. Jednak ma cechy specyficzne którymi zwykły transformator się nie charakteryzuje, np. właśnie połączenie uzwojeń czy otwarty rdzeń. Na upartego nawet dwa leżące koło siebie przewody można nazwać transformatorem, bo w pewnych warunkach taką rolę mogę pełnić :P

ODPOWIEDZ