kondensator a źródło

Tutaj mozesz poruszać tematy ogólne powiązane z elektroniką, np. dyskusje na temat podzespołów, układów, zasad ich działania. Czyli można pisać o wszystkim czego nie da się przyporządkować do innych działów.
ODPOWIEDZ
Gość

kondensator a źródło

Post autor: Gość » 28 sty 2004, 21:52

Witam!
Jestem początkujący w elektronice, więc z góry przepraszam, jeśli moje pytanie będzie "śmieszne" (choć podobno nie ma głupich pytań).
Podłaczyłem do zasilacza (DC=4,5 V; Imax=800mA) kondensator elektrolityczny (4700 uF; 25V). Po ok. 5 minutach odłączyłem zasilanie. Kondensator faktycznie naładował się do tych 4,5 V. Zauważyłem jednak, iż mocno się nagrzał. Czym to jest spowodowane? I drugie pytanko - Czy w ogole można podłączać sam kondensator do żródła i np. zostawić go tak na kilka dni?
Za każdą odpowiedź będę wdzięczny,
Pozdr,
Pawel

majcher
-

Post autor: majcher » 29 sty 2004, 15:55

Kondensator nagrzał się prawdopodobnie dlatego że pomyliłeś jego biegunowość (wytrzymał bo jest na 25V a podłączyeś go do źródła 4,5V. Jak dasz większe napięcie to może wybuchnąć.)
Co zaś do podłączenia samego kondensatora do źródła napięcia to lepiej ładować go przez rezystor. Oczywiście możesz zostawić go podłączonego do źródła napięcia nawet na kilka dni (pod warunkiem, że to źródło napięcia stałego - przy napięciu zmiennym będzie się grzał).

Gość

ktory +

Post autor: Gość » 29 sty 2004, 19:09

Witam!
Faktycznie, musialem go zle spolaryzowac. Mam jednak jeszcze pytanko: czy można po nozkach rozpoznac w kondensatorze elektrolitycznym ktory to "+" a ktora koncowka jest minusem. Wydaje sie, ze ta dluzsza powinna byc "+" - tak jest przeciez w LED-ach? Za upewnienie mnie w mym "mysleniu" bede wdzieczny. Jeszcze drugie pytanie - czy istnieje jakas metoda techniczna, stosowana przez praktykow sprawdzenia ktora koncowka to "+"? - bo gdybym np. mial nie nowy kond. (np z "odzysku"), moglby miec zatarte napisy a i roznych nozek tez by nie mial?
Pozdr.,
Pawel

Wojtek
Moderator