Jaka grzałka Czym 230V na 12V

Tutaj mozesz poruszać tematy ogólne powiązane z elektroniką, np. dyskusje na temat podzespołów, układów, zasad ich działania. Czyli można pisać o wszystkim czego nie da się przyporządkować do innych działów.
higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Jaka grzałka Czym 230V na 12V

Post autor: higrid » 09 sty 2016, 17:50

Witam koledzy

W okresie świąt był mróz i auto sie poddało. Jaką grzałke proponujecie do podgrzania wody cieczy chłodzącej ążeby ułatwić rozruch.

Jak nie grzałka na 230V można by zastosować "podgrzewacz wody" jak to jest w autach francuskich 3 albo 4 świece żarowe silnikowe lub wodne. Pytanie co zakupić ązeby można było podłaczyć 2-3 świece 12V (jedna świeca podobno ma 100 150W poboru) pod 230 i z gniastka je zasilić zeby niepotrzebnie nie męczyć akumulatora

Kupie grzalke np w wąż wodny Fi 30mm

Kupie transformator 230V 12V lub coś w podobie do zasilenia 2-3 świec żąrowych.

Awatar użytkownika
timo66
Moderator
Posty: 1816
Rejestracja: 20 maja 2006, 19:15
Lokalizacja: 66'15" M.a.R.s.
Kontakt:

Post autor: timo66 » 09 sty 2016, 18:24

Szczerze powiedziawszy nie wiem czy zabawa jest warta zachodu. Patrząc na to jak to robią profesjonaliści, to taki piecyk webasto ma moc 3,4-5kW. Z doświadczenia wiem, że silnik diesla 1,9 można zagrzać do 30ºC w około 20minut przy temperaturze zewnętrznej 0ºC.


Twoja świeca ma powiedzmy 100W × 3sztuki masz 300W. 300W ÷ 12V i masz ładne 25A, gdyby miały 150W to masz nawet 37,5A. Piszę to odnośnie przekroju przewodu który ma to zasilić. Można by się pokusić o łączenie w szeregu, ale przy różnych rezystancjach to to prędzej czy później padnie.

higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Post autor: higrid » 09 sty 2016, 19:22

Witam kolege

Auto ma tylko pojemnośc 1,2 disel pojemność układu chłodzenia 3 litry. Użycie akumulatora nie wchodzi wogule w gre.... Zostaje 230V Grzałki do disla to koszt kilku set złotych + osprzęnt np Defa lub coś mniej markowego. Webasto jak dobre to koszt i kilku tysiecy tylko że to nie ma być sałna a łatwiejszy rozruch.

Szczytem sukcesu by było z temp - 20 -30 rozgrzać do rozmarzniecia czyli 0 +1. Teoretycznie... niema w polsce mrozów -30. Przyjmijmy że jest -20 podgrzanie do -5.

Z tego co znalazłem w necie pobór 20-15A po rozgrzaniu 15-12A. 15A x 12V = 180W montując 4 grzałki 4 X 180W = 720W. 720W jest dla obniżonej rezystacji wynikajacej z nagrzania. Dla zimnych było by to 20A x 12V x 4sztuki = 960W. Dla porownania czajnik bez przewodowy domowy ma 2000W

Co do skurki za wyprawke sztuka nowej świecy żarowej to koszt 9zł używka 5 zł lub 4 sztuki 15zł lub gotowy podgrzewacz w volwo lub francuza z 4 świecami 15 20 zł.

Zostaje pytanie czym Zasilić z 230V Pobor szacowany pomiedzy 960W a 720W plus kilka procent tolerancji.

Awatar użytkownika
tom5555
Użytkownik
Posty: 627
Rejestracja: 23 sty 2008, 1:20
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: tom5555 » 09 sty 2016, 21:04

Przy takich mocach dla 12V prądy wychodzą w granicach od 60A do 83A. Najprościej będzie chyba wykorzystać spawarkę transformatorową małej mocy. Odpowiednio regulując prąd powinno się dać uzyskać na wyjściu coś około 12V.

Awatar użytkownika
timo66
Moderator
Posty: 1816
Rejestracja: 20 maja 2006, 19:15
Lokalizacja: 66'15" M.a.R.s.
Kontakt:

Post autor: timo66 » 09 sty 2016, 23:06

Jak już wspominasz o DEFA, to może od razu powędrować w 230V? Bez żadnych komplikacji z zasilaniem. Grzałka DEFA 104ST jak się nie mylę ma moc 500W a majątek też nie kosztuje.

Nie wiem czy czasem nie był by lepszy przewód grzejny jak tu LINK, LINK. Pewnie będzie trochę zabawy w owijaniu przewodów od chłodnicy, ewentualnie montowanie tego kabla przy misce olejowej, ale jest to najmniej inwazyjne rozwiązanie, bo owijasz, podłączasz do 230V i tyle.

higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Post autor: higrid » 09 sty 2016, 23:52

tom5555

Dziekuje za wypowiedż dobry pomysł ale drogi kilka set złotych taka spawarka żeby miec w domu garażu było by po sprawie a kupić na wszelki wypadek na mrozy troche mało opłacalne ale dziekuje

timo66

Słowo defo jest podpowiedzią dla osoby czytajacej o co mniej wiecej chodzi. Defo w brok sie nienadaje z dwóch powodów niema wkrecanych w blok i niema o tak malej średnicy a druga sprawa cena grzałki i osprzęntu. Wciskanej grzałki w brok nie uszczelni niema mowy.

Najlepiej by było 230V bezpośrednio ale to drogi temat a w naszych warunkach pogodowych nie używany codziennie...

Po wypowiedzi kolegi timo66 wpadłem na pomysł zasilacz komputerowy atx np. 230V na wyjściu +5 i +12 tylko odpowiednia moc dobrać. Jako używka 10 15zł na alegro. Moc najcześciej 350 500W na 4 świece nie znajdzie takiego ale dwa zasilacze po dwie świece na zasilacz. 500W to 41A na dwie świece na zimnej rezystacji powinno wystarczyć albo uruchamiać świece pokoleji a nie jednocześnie.

Awatar użytkownika
tom5555
Użytkownik
Posty: 627
Rejestracja: 23 sty 2008, 1:20
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: tom5555 » 10 sty 2016, 5:40

higrid pisze:Po wypowiedzi kolegi timo66 wpadłem na pomysł zasilacz komputerowy atx np. 230V na wyjściu +5 i +12 tylko odpowiednia moc dobrać. Jako używka 10 15zł na alegro. Moc najcześciej 350 500W na 4 świece nie znajdzie takiego ale dwa zasilacze po dwie świece na zasilacz. 500W to 41A na dwie świece na zimnej rezystacji powinno wystarczyć albo uruchamiać świece pokoleji a nie jednocześnie.
Raczej 4 zasilacze, i to porządne. Po pierwsze te 500W to suma mocy dla wszystkich napięć wyjściowych. Po drugie (nie na każdym zasilaczu jest to podane) popatrz na prąd ciągły, nie na prąd maksymalny, dla wyjścia 12V. Przy 500W wynosi on co najwyżej kilkanaście amperów. Chcesz kupować używane zasilacze za 10 - 15zł, więc raczej nic porządnego za taką cenę nie dostaniesz.
Może zamiast pozostawać przy zasilaczach 230V/12V wykorzystasz dodatkowy akumulator. Możesz z niego pobrać duży prąd do ogrzania silnika, a potem ładować go małym prądem ze zwykłego prostownika.

higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Post autor: higrid » 10 sty 2016, 11:04

Witam i dziekuje

Akumulatora drugiego nie posiadam a i niemam gdzie go trzymać a wolał bym nie trzymać go w mieszkaniu bo mieszkam w bloku. Koszt akumulatora to 250 zł. Do akumulatora przydał by się prostownik 150zł.

Najlepiej było by podłączyć 230V bezpośrednio ale to jeszcze wiekszy koszt bo dedykowane grzalki i to skandynawskie.są mega drogie.

Najprościej by było kupić trujnik w niego włożyć grzałke nurnikową 500W lub wiekszą i po temacie. Zostaje jeden tylko problem jak to złożyć żeby było szczelnie.

Gotowy używany podgrzewacz to koszt ~~ 20zl z czterema świecami żarowymi. Jak sie któraś spali zostaje reszta a jeżeli trzeba swiece wymienić to znikomy koszt. Nówka świeca koszt 7-9 zł używka 1sztuka 5zł lub za 15zł 4sztuki. Tylko zostaje problem jak to cholerstwo w tani sposób zasilić z 230V

Na alegro znalazłem zasilacze używane od 400 do 630 W w cenie od 1zł do 9zł.

Czy ma ktoś lepszy pomysł na zasilenie świecy żarowej zsilaczem. Jak uszczelnićgrzałke w rurce trujniku.

Awatar użytkownika
timo66
Moderator
Posty: 1816
Rejestracja: 20 maja 2006, 19:15
Lokalizacja: 66'15" M.a.R.s.
Kontakt:

Post autor: timo66 » 10 sty 2016, 11:20

To może zacznijmy od podstaw.
Jak to silnik i gdzie chcesz wkręcić te 4 świece?

Na alle... najtańsza świeca [mowa tu o nowych] kosztuje 11zł + dostawa. Przy czterech sztukach mamy tu kwotę przekraczającą 50zł.
zasilacz LED 500W ~ 250zł
zasilacz LED 300W ~ 100zł

Mowa tu o nowych podzespołach bo jak wiadomo używana świeca może tylko 5 razy zadziałać, zasilacz pewnie też nie inaczej. Tylko bogaty może sobie pozwolić na podwójne wydatki.


edyta:


no to świece można sobie podarować.

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2090
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 10 sty 2016, 12:42

A ja proponuję coś innego. Wlać do układu chłodzenia odpowiedni płyn chłodniczy i nie trzeba wtedy niczego podgrzewać odmrażać. Stosować też lepszą ropę a nie najtańszy żur. Sprawdzić stan filtru paliwa. Ostatecznie są specjalne środki które dolewa się do ropy zimą.
Można też zaszaleć i zainwestować w lepszy olej silnikowy, który mniej gęstnieje. Ale u nas nie wiem jak z dostępnością takich smarowideł. Liczba przed W w symbolu oleju oznacza temperaturę w której olej zachowuje pełne właściwości smarne. Jak pamiętam 0= -20 lub -30.
Klas zimowych jest sześć: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W. Najlepszą, zachowującą najkorzystniejsze parametry oleju w warunkach niskich temperatur jest 0W, najsłabszą 25W. Poprzez liczbę przed literą „W” określa się najniższą ujemną temperaturę w jakiej olej uzyskuje lepkość graniczną (3500cPas[centi–Pascalosekund]), a to oznacza, że jeszcze nie ma problemów z uruchomieniem silnika. Przyjmuje się, że dla 0W jest to około -35, -40 stopni Celsjusza, dla 10W około -20, i tak dalej, im wyższa liczba przed „W” tym słabszy mróz potrzebny do osiągnięcia wartości granicznej przez nasz olej.
Warto także sprawdzić termostat, czy przypadkiem nie jest ciągle otwarty.
Sam pomyśl co ci da grzałka ?
Gdzie ją chcesz zamontować ? Musiałaby być w bloku silnika, żeby w miarę szybko go rozgrzała. Po to w sumie są świece żarowe w Dieselu, podgrzewają powietrze.
Z czego to chcesz zasilać ? Będziesz woził, ekstra drugi akumulator specjalnie do tego żeby nie rozładować podstawowego przy podgrzewaniu? Czy zasilacz i przedłużacz, i szukał gniazdka.

higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Post autor: higrid » 10 sty 2016, 13:38

Kayron To co piszesz to oczywista oczywistość i jest to wszystko sprawdzone przygotowane. Teoretycznie niepowinno być problemu z rozruchem a w praktyce bywa różnie.

Rozróch interesuje mnie po nocy i z pod domu bo wtedy jest najwieksze wychłodzenie.

Co do miejsca montażu głowica blok była by najlepsza ale z braku miejsc mąntażowych będą peryferje lub wąż małego obiegu do tego chce zaadaptować podgrzewacz wodny 4 świecowy 20zł cena używki orginalnej. Podczas zakupu jednym śrubokrentem można sprawdzić czy świece grzeją na krótko do aku.

Co do zasilaczy jaka jest pewność ile pochodzi a używek mozna kupić kontener w cenie jednego. Tylko żeby kupywać grube graty to musi być zima skandynawska.

Jak by chciał ktoś cos napisać podpowiedzić zapraszam.

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2090
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 10 sty 2016, 16:29

Z innej beczki trochę, ale może koncepcja ciekawa.
Wtryskarki do tworzyw sztucznych, zimą radzą sobie z niską temperaturą oleju tak.
W układzie hydrauliki jest tzw, zawór przelewowy, ale aby przelew nastąpił, musi być pewne ciśnienie oleju. Pompa pracując przelewa sobie olej w zbiorniku przez ten zawór i podgrzewa go jednocześnie w ten sposób. W ciągu ok 30 minut jest w stanie podgrzać jakieś 180-230L oleju do 30°C.
Grzałka do podgrzewania ok, tylko aby nie trwało to wiecznie i tak przydała by się pompa obiegu chłodziwa. Bo zakładam że chcesz to robić na stojącym silniku.
Tak czy siak raczej prosty układ to nie będzie.

higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Post autor: higrid » 10 sty 2016, 17:46

kolego kayron źle myślisz Ugłady hydrauliczne są napędzane przez pompy zembate lub tłoczkowe o stałym lub zmiennym wydatku. Pompy napedzają silniki elektryczne lub spalinowe które swoją praca nagrzewają do tego pompy a sam olej z powodu bardzo dużych cisnień przepływajac przez zamki zawory dlawiki olej ulega tarciu co powoduje wysoka temperature.

Pompa do układu jest calkowicie zbedna bo nie jest planem nagrząć kabine. A poważny minus to rozdmuchiwanie temp po kontach i zwiekszajac straty.

Ideą jest skumulowanie ciepła w jednym miejscu.

Jak by ktoś cos chciał podpowiedzieć to zapraszam głowny problem na chwile obecna jako transformator zasilacze komputerowe jezeli nie to co

Awatar użytkownika
timo66
Moderator
Posty: 1816
Rejestracja: 20 maja 2006, 19:15
Lokalizacja: 66'15" M.a.R.s.
Kontakt:

Post autor: timo66 » 10 sty 2016, 18:58

higrid, z całym szacunkiem, ale wątpię że znajdziesz kogoś co ci podaruje spawarkę, albo odpowiedni zasilacz.

Z informacji jakie podałeś to masz malutkiego diesla 1,2l, który wymięka przy -20ºC. Jest to jak dla mnie nienormalne jeśli twierdzisz że wszystko jest sprawne i silnik ma problem zastartować. Kup sobie puszkę plaka, albo samostart i będziesz miał najtaniej.

higrid
-
Posty: 63
Rejestracja: 14 gru 2013, 23:55
Lokalizacja: wawa

Post autor: higrid » 10 sty 2016, 19:08

Plak to tylko doraźne maskowanie problemu i jego pogłebianie. Z prawami fizyki śie nie wygra mozna tylko je troche podgrzać.

Co do zasilacza cena do 10 zł z allegro. Przydało by sie podjechać na skup elektroniczny zobaczyć co tam mają.

ODPOWIEDZ