AVT 1613- regulator obrotów wentylatora. Nie działa:(

Tutaj mozesz poruszać tematy ogólne powiązane z elektroniką, np. dyskusje na temat podzespołów, układów, zasad ich działania. Czyli można pisać o wszystkim czego nie da się przyporządkować do innych działów.
Dzidek
-
Posty: 6
Rejestracja: 17 maja 2014, 15:24
Lokalizacja: Lubaczów

AVT 1613- regulator obrotów wentylatora. Nie działa:(

Post autor: Dzidek » 17 maja 2014, 15:35

Witam!
Sprawdziłem polaryzację wszystkich elementów i ich rozmieszczenie.
Układ teoretycznie pracuje poprawnie. Po podłączeniu żarówki ładnie ściemnia i można za pomocą P1 ustawić początkowy moment świecenia.
Problem jest po podłączeniu wentylatora kanałowego. Wentylator Vents 125 VKO
Silnik w ogóle nie rusza nawet po ręcznym ruszeniu łopatek. Słychać lekkie buczenie i nic się nie dzieje nawet po kręceniu P1 i P2.
Wentylator bez problemu pracuje na 230V. W środku nic nie ma oprócz zabezpieczenia termicznego na początku uzwojenia. Niestety nie ma możliwości żeby go pominąć ale wątpię czy to jest przyczyną.
Bardzo proszę o pomoc i sugestię co może być nie tak.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Artyliusz
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 06 sty 2013, 14:10
Lokalizacja: Z Polski
Kontakt:

Post autor: Artyliusz » 17 maja 2014, 16:27

Czyli próbowałeś kombinacji za pomocą P1 oraz P2 maksymalne obroty i maksymalne napięcie?

Dzidek
-
Posty: 6
Rejestracja: 17 maja 2014, 15:24
Lokalizacja: Lubaczów

Post autor: Dzidek » 17 maja 2014, 19:32

Tak i bez efektu.
Próbowałem równolegle podłączyć żarówkę 40W z wentylatorem i zaczął powoli się obracać. prędkość zmieniała się też z jasnością żarówki ale nawet na ustawieniu max obracał się dość wolno jak na swoje możliwości.
może U2008 albo triak nie pracuje jak trzeba?
Wymieniłem na nowe oba kondensatory elektrolityczne ale nic się nie zmieniło...

Awatar użytkownika
Artyliusz
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 06 sty 2013, 14:10
Lokalizacja: Z Polski
Kontakt:

Post autor: Artyliusz » 17 maja 2014, 22:38

Faktycznie triak może nie pracować jak trzeba, bo w przypadku dużego obciążania indukcyjnego zaraz po zakończeniu impulsu wyzwalania triak się po prostu wyłączy, gdyż prąd podtrzymania triaka może być zbyt mały na skutek jego powolnego narastania - nie zdąży narosnąć do prądu podtrzymania.

Drugą opcją przyczyny może być brak funkcji kompensacji prądu obciążenia, a opór mechaniczny jest duży co zostało porzucone na potrzeby soft startu, który tu został zaimplementowany (C2). W ten sposób nie działa ten cały obwód obserwujący prąd obciążenia i "automatycznie" nie zwiększy napięcia zasilania i prądu przez zwiększenia kąta na triaku.

W pierwszym przypadku możemy wydłużyć impuls załączania triaka poprzez zmianę pojemności C4 na większą lub lepiej byłoby dołożyć równolegle do obwodu obciążenia dodatkowy obwód RC, który by zapewniał przepływ prądu przewodzenia triaka.

W drugim natomiast jest potrzebna lekka modyfikacja układu, aby włączyć opcję kompensacji przez wyrzucenia kondensatora i wstawienia rezystora szeregowo z triakiem od strony masy i podłączyć do nóżki 1 między nimi.

To tylko spekulacje i wróżenia z fus. :P Przydałyby się jakieś testy. :D

Edycja: Jakie zastosowałeś potencjometry?

Dzidek
-
Posty: 6
Rejestracja: 17 maja 2014, 15:24
Lokalizacja: Lubaczów

Post autor: Dzidek » 18 maja 2014, 13:01

Hmm... Brzmi ciekawie :wink:
Potencjometry dokładnie takie jak w wykazie elementów P1 50k liniowy i P2 montażowy 1M.
Tylko skoro to gotowy zaprojektowany kit to wszystko powinno działać od razu bez modyfikacji.

Może spróbuje wymienić tego triaka na coś podobnego.
Pisałeś że przy dużym obciążeniu indukcyjnym triak się wyłączy. Tylko że układ może pracować na obciążeniu do 300W a ten wentylator ma tylko 16W :smile:

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2052
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 18 maja 2014, 15:51

Nie myl obciążenia z mocą.
Żarówka to obciążenie rezystancyjne, a silnik indukcyjne.
Spróbuj na wyjściu dać układ gaszący RC R-4k7 2W C= 10nF/400V najlepiej foliowy.
Możesz też spróbować wylutować dławik L1 obrócić go o 180° czyli wlutować odwrotnie jego końcówki niż są teraz. Pisze o tym bo moją uwagę na schemacie zwróciło numerowanie jego końcówek, czyli oznaczenie niejako polaryzacji. Tak cewki mają coś takiego jak Plus i Minus.
Załączniki
Regulator.jpg

Awatar użytkownika
Artyliusz
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 06 sty 2013, 14:10
Lokalizacja: Z Polski
Kontakt:

Post autor: Artyliusz » 18 maja 2014, 16:00

Obciążenie indukcyjne, a maksymalna moc jaką może pobierać urządzenie bez uszkodzenia regulatora to dwie inne rzeczy. :P

Problem może stanowić sam wiatrak, którego silnik jest nijako zaprojektowany. I tutaj warto powiedzieć, że silniki indukcyjne reguluje się w inny sposób (częstotliwością), bo przy takim sterowaniu napięciowym czy tam prądowym moment obrotowy może być daleko poza stabilną pracą i silnik nie rusza. Jednakże w broszurce ten kit ma o dziwo zastosowanie do silników indukcyjnych, a nie komutatorowych.
Na tym samym scalaku jest kit z '98 roku, a aplikacja jest prawie identyczna z tymże zastrzeżeniem, iż do sterowania silnikami komutatorowymi. Czyżby remake? :D

W łazience też mam wentylator, aby wyciągać parę spod prysznica, ale po pewnym czasie po prostu po włączeniu buczy, a ruszyć nie chce. Tak to już jest. :D

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2052
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 18 maja 2014, 16:19

Jak kolega Artyliusz sugeruje najlepszy byłby do tego falownik 1-fazowy.
Taki falownik oferuje nawet AVT, tylko że cena wysoka, a sugerowałbym zakup już zmontowanego.
Konstrukcje fabryczne falowników 1-fazowych? Są tylko że produkuje je praktycznie 1-2 firmy na świecie przez co ceny są kosmiczne od 799 UP, dla mocy 370W. Słabszych nie znalazłem, ale na mniej niż 250W bym raczej nie liczył choć powinny być nawet 120W, ale różnica w cenie będzie niewielka.
Obrazek
Allegro też są pseudo falowniki, które są oparte właśnie o regulatory mocy, odradzam.
Ostatnio zmieniony 18 maja 2014, 16:27 przez kayron, łącznie zmieniany 1 raz.

Jony130
Moderator
Posty: 3077
Rejestracja: 11 sie 2005, 16:33
Lokalizacja: wrocław

Post autor: Jony130 » 18 maja 2014, 16:27

kayron pisze:Możesz też spróbować wylutować dławik L1 obrócić go o 180° czyli wlutować odwrotnie jego końcówki niż są teraz. Pisze o tym bo moją uwagę na schemacie zwróciło numerowanie jego końcówek, czyli oznaczenie niejako polaryzacji. Tak cewki mają coś takiego jak Plus i Minus.
To jakiś żart?

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2052
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 18 maja 2014, 16:33

Jony130 pisze:
kayron pisze:Możesz też spróbować wylutować dławik L1 obrócić go o 180° czyli wlutować odwrotnie jego końcówki niż są teraz. Pisze o tym bo moją uwagę na schemacie zwróciło numerowanie jego końcówek, czyli oznaczenie niejako polaryzacji. Tak cewki mają coś takiego jak Plus i Minus.
To jakiś żart?
Wiem przy prądzie zmiennym to nie ma znaczenia, zdziwiła mnie tylko numeracja końcówek na schemacie.

Dzidek
-
Posty: 6
Rejestracja: 17 maja 2014, 15:24
Lokalizacja: Lubaczów

Post autor: Dzidek » 19 maja 2014, 21:36

Ciesze się że temat się ożywił :grin:
Niestety nie zdążyłem dziś kupić elementów RC a w domu takowych nie posiadam.
Jak zauważył Artyliusz ten avt1613 to prawie to samo co avt1007 tylko że dołożony dławik i rezystor 33k/5W. Nie wiem czy dzięki temu już można sterować silniki indukcyjne, ale skoro tak piszą :wink:
Najbardziej wkurzające jest to że coś co "ma działać od razu po zmontowaniu"- nie działa :razz:

A jeszcze jedno pytanie: Chciałbym do tego regulatora podłączyć równolegle dwa identyczne wentylatory oba po 16W. Czy wartości elementów RC muszą się zmienić?

Dzidek
-
Posty: 6
Rejestracja: 17 maja 2014, 15:24
Lokalizacja: Lubaczów

Post autor: Dzidek » 01 cze 2014, 13:11

Wybaczcie że dopiero pisze ale nie miałem możliwości przysiąść do tematu.
Jak poradził kayron dołożyłem RC na wyjściu i zaczęło działać wszystko jak trzeba :grin:
Jednak po kilku minutach pracy dość mocno grzeje się R1. Na tyle mocno że nie można utrzymać palca. R7 jest tylko lekko ciepły a reszta elementów bez zmian.
Czy to normalne?
Całość docelowo będzie pracować przez kilka godzin na średnich obrotach. Trochę się boje czy nie strzeli R1

Awatar użytkownika
kayron
Użytkownik
Posty: 2052
Rejestracja: 21 wrz 2008, 12:53
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Post autor: kayron » 01 cze 2014, 14:47

Mam zrobiony prostownik na tym samym kicie AVT, ale nie pamiętam czy R1 się grzeje w istotny sposób.
Możesz go spróbować wymienić na opornik tej samej wartości ale większej mocy, albo równolegle dolutować drugi taki sam opornik, wtedy moc strat, rozłoży się na dwa.
Jego nadmierne nagrzewanie może też sugerować, jakieś zwarcie na PCB, lub uszkodzenie układu scalonego U2800.
Przejrzyj sobie dobrze PCB od strony lutowania, szczególnie, przy układzie scalonym.

Dzidek
-
Posty: 6
Rejestracja: 17 maja 2014, 15:24
Lokalizacja: Lubaczów

Post autor: Dzidek » 01 cze 2014, 19:11

Zwarć nie ma. Przy pracy na pełnej mocy aż tak się nie grzeje. Takiego efektu nie było też po podłączeniu samej żarówki. Może tak ma być. Spróbuje włączyć go na dłuższy czas zobaczymy czy się nie spali :wink:

Awatar użytkownika
e-lektryk
Użytkownik
Posty: 961
Rejestracja: 04 sie 2010, 22:13
Lokalizacja: Z Polski

Post autor: e-lektryk » 19 kwie 2016, 16:33

Dzidek pisze:Zwarć nie ma. Przy pracy na pełnej mocy aż tak się nie grzeje. Takiego efektu nie było też po podłączeniu samej żarówki. Może tak ma być. Spróbuje włączyć go na dłuższy czas zobaczymy czy się nie spali :wink:
No i jak tam? Spalił ci się ten opornik? Mam ten sam kit i ten sam problem, ale z innym wentylatorem. Mój to wentylator biurowy 110W. Działa mi ten układ tylko jak podłączam multimetr na wyjściu :mrgreen:

To co AVT odwaliło z tym kitem to gruba przesada. U mnie R1 ma chyba 27k i dość mocno się grzeje. Będę się z nimi kontaktował żeby się zainteresowali sprawą i mi pomogli się z tym uporać, a jak nie to składam reklamację.

ODPOWIEDZ