Ładowarka akumulatora NiCd 4.8V 1000mAh
Ładowarka akumulatora NiCd 4.8V 1000mAh
Witam. Posiadam akumulator jak w temacie. Problem polega na tym, że nie mam go jak naładować. Nie mam ładowarki. Wiem, że taki akumulatorek należy ładować stałym prądem 1/10 pojemności akumulatora. Moje pytanie: jakim napięciem należy ładować taki akumulator?. Niestety, jeśli chodzi o te sprawy, to jestem laikiem, więc proszę o wyrozumiałość. Pozdrawiam.
Słowo kluczowe: śródło stałoprądowe. Najprostszy zasilacz będzie zawierał transformator, prostownik, kondensator filtracyjny, zaś źródlo prądowe można zrobić na tranzystorze mocy, dwóch diodach krzemowych (zamiast tych diod można użyć jednego LED-a lub drugiego tranzystora - małej mocy), i dwóch rezystorach. Alternatywnie - na układzie scalonym LM317 obciążonym rezystorem 120 omów.Motorpal pisze:Więc będę musiał zbudować jakąś ładowarkę do niego tak, aby nie ładowała sztywnym napięciem, bo mi zniszczy akumulator. Niestety, nie stać mnie na gotową, ale elektroniki trochę mam. Jak coś, będę pisał. Dzięki za zainteresowanie się tematem.
Prawidłowo wykonany akumulator NiCd (lub NiMH może być teoretycznie dowolnie długo ładowany prądem "dziesięciogodzinnym" (tu: 100mA) bez szkody. Jedynym objawem przeładowana będzie lekkie nagrzewanie się akumulatora, sygnalizujące że pora zakończyć ładowanie. Zwykle następuje to po 14-16 godzinach ładowania od stanu kompletnego rozładowania. Precyzyjne określenie końca ładowania konieczne jest natomiast przy ładowaniu szybkim, gdzie prąd ładowania przekracza niekiedy prąd "godzinny"
A co myślicie o zestawie Jabel J-77, czyli automatyczna ładowarka akumulatorów NiCd na układzie 741?
http://sklep.jabel.com.pl/produkt/103/1 ... _NiCd.html
http://sklep.jabel.com.pl/produkt/103/1 ... _NiCd.html
Szukałem schematów takich ładowarek, ale nie znalazłem nic konkretnego. Ale jeszcze poszukam. Jak nie znajdę, to dam znać.
PS. Znalazłem taki schemat ładowarki. Moje pytanie: czy za pomocą tej ładowarki naładuję mój akumulator bez obaw o jego uszkodzenie?. Pozdrawiam.
Link: http://obrazki.elektroda.net/94_1214738534.jpg
PS. Znalazłem taki schemat ładowarki. Moje pytanie: czy za pomocą tej ładowarki naładuję mój akumulator bez obaw o jego uszkodzenie?. Pozdrawiam.
Link: http://obrazki.elektroda.net/94_1214738534.jpg
Możesz ten układ użyć. P1 należy ustawić Umax do jakiego można ładować, a P2 Imax. Pewną wadą jest to, że układ daje tylko ograniczenie maksymalnych wartości U, I, a po naładowaniu (osiągnięciu Umax) nie wyłączy się. Dlatego musisz samemu kontrolować czas. Gdy zostawisz aku na dłużej, nastąpi przeładowanie - mocne grzanie się, co powoduje wysychanie, a w dalszej konsekwencji, zmniejszenie wydajności i trwałości aku.
To napięcie max musisz ustawić z niepodłączonym obciążeniem (aku). Prąd ustawisz wstawiając jako obciążenie amperomierz połączony szeregowo z rezystorem 13-59R (najlepiej 47R). R4 dla 100mA powinien mieć 10R /0,5W, ale R3 powinien mieć wartość 1k. Wtedy reg będzie od ~65 - 130 mA. Wystarczy LM317, a T1 BC547.
Podczas ładowania akumulatora większość energii elektrycznej zmienia się w energię chemiczną, akumulator tylko minimalnie się grzeje.
Po naładowaniu cała energia elektryczna dostarczana do akumulatora zmienia się w ciepło.
Przy napięciu w pełni naładowanego akumulatora około 6V i proponowanym prądzie ładowania 0.1A wydzieli się moc 0.6W.
Nie jest to dużo, pi*oko mogę powiedzieć że akumulator przestanie być 'zimny' w dotyku, może nawet będzie nieznacznie cieplejszy od otoczenia. Nie można jednak powiedzieć że będzie gorący lub nawet letni.
P.s. proponowany prąd C/10 ładowania nie jest zbyt duży. Zauważalne grzanie akumulatorów występuje przy wyższych prądach ładowania w okolicach C/4 i w takich warunkach niezbędna jest elektronika wykrywająca pełne naładowanie i kończąca proces ładowania.
Po naładowaniu cała energia elektryczna dostarczana do akumulatora zmienia się w ciepło.
Przy napięciu w pełni naładowanego akumulatora około 6V i proponowanym prądzie ładowania 0.1A wydzieli się moc 0.6W.
Nie jest to dużo, pi*oko mogę powiedzieć że akumulator przestanie być 'zimny' w dotyku, może nawet będzie nieznacznie cieplejszy od otoczenia. Nie można jednak powiedzieć że będzie gorący lub nawet letni.
P.s. proponowany prąd C/10 ładowania nie jest zbyt duży. Zauważalne grzanie akumulatorów występuje przy wyższych prądach ładowania w okolicach C/4 i w takich warunkach niezbędna jest elektronika wykrywająca pełne naładowanie i kończąca proces ładowania.