Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: CSM
2014-01-04, 20:58
Zasada sterowania wtryskiwacza bezynowego.
Autor Wiadomość
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-24, 09:54   Zasada sterowania wtryskiwacza bezynowego.

Wtryskiwacz benzynowy to elektro zawór z cewka zasilana 12 V. Jakimi parametrami jest sterowany taki wtryskiwacz

Pracą w hercach Hz czyli czestotliwosć pracy czyli ilość cykli pracy w jednej jednosce czasu czyli 1 sekunda ms

Wypełnienie sygnału Sterowane przez mape PWM

Pytanie czy są jakieś jeszcze parametry którymi można zmienic wydajnosc wtryskiwacza. Czy jest jakis schemat generator którym można by bylo zmieniać czestotliwosć pracy i przesunac sygnał wypełnienia lub podzielić z mozliwoscia sterowania z pwm od 0 do 100
 
     
KrzysiekK 



Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 1124
Skąd: Lubcza
Wysłany: 2013-12-24, 13:50   

Żeby cokolwiek móc modyfikować w sposobie pracy wtryskiwacza przez zewnętrzne przystawki trzeba pomierzyć sygnał sterujący wtryskiwaczem. Pomiar powinien być dokonany w przy różnych obciążeniach silnika, dopiero wtedy można próbować wpływać na pracę silnika poprzez zewnętrzne przystawki lub modyfikację oryginalnego oprogramowania sterującego pracą silnika. Takich pomiarów nie da się dokonać multimetrem. Potrzebne są bardziej zaawansowane narzędzia pomiarowe jak choćby oscyloskop. Można oczywiście próbować sterować pracą takiego wtryskiwacza metodą prób i błędów, ale istnieje ryzyko uszkodzenia podzespołów silnika. Prawdopodobnie taka przystawka powinna umieć modyfikować parametry pracy wtryskiwacza na bieżąco w zależności od obciążenia silnika. Jeśli silnik zwiększa ilość obrotów na minutę to przystawka także powinna za nimi nadążać (być zsynchronizowana ze sterownikiem silnika) w przeciwnym razie impulsy w komputera samochodu rozminą się generatorem w przystawce. Może się to objawić nierówną pracą silnika, jego zatrzymaniem, a nawet uszkodzeniem.
 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-24, 15:27   

Krzychu mapa pwm w kompie jest sprzezona Z Mapem i obrotami. chodzi tylko o zewnetrza przystawke zmniejszajaca jeszcze wydajnosć mapa pwm to mapa 16x16
 
     
KrzysiekK 



Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 1124
Skąd: Lubcza
Wysłany: 2013-12-24, 23:52   

Rozumiem, że chcesz zmniejszyć wydajność wtryskiwacza, czyli inaczej na to patrząc oszczędzać paliwo co zapewne przełoży się na zmniejszenie mocy silnika. Ilość podawanego paliwa zależy od czasu otwarcia wtryskiwacza, który zależy od szerokości impulsu docierającego do wtryskiwacza. Wówczas jest potrzebny nie tyle generator czy dzielnik częstotliwości co układ skracający czas trwania impulsu otwierającego wtryskiwacz. W układzie tym powinna być możliwość regulacji czasu skrócenia tego impulsu. Możliwe, że układ ten powinien posiadać pewną "inteligencję" i automatycznie dopasować skracany impuls do obciążenia i ilości obrotów silnika.
 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-25, 01:17   

Krzychu w kompie pb mozna wybrac czestotliwosć pracy wtryskiwacza ( selenoidu pwm od 5 do 200 Hz)



po wybraniu czestotliwosci mozna jeszcze sterować mapa pwm wypelnienia sygnalu 0d 1 co 1 do 100. To nie ma być ekonomiczne auto tylko jest do turbo dołozony wtryskiwacz ale daje za dużo i trzeba go zdławić maxem.



Może wie ktoś jak zrobić łatwum sposobem właczanie sygnały przy np 60 stopniach silnika
 
     
kayron 
PLC FATEK, automatyka na życzenie



Wiek: 38
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 1857
Skąd: Poland
Wysłany: 2013-12-25, 08:36   

Ten twój układ jeżeli ma nie rozwalić silnika nie może być taki prosty.
http://warsztaty.samochod...ia/a_przykl.htm
Najprostszy układ, to układ skracania impulsu ale taki układ, zawsze skróci ci impuls, o taki sam czas, niezależnie od czasu jego trwania i o tyle też opóźni, no i trzeba by wyliczyć jaki jest najkrótszy czas impulsu dla 7200obr/min, a jeszcze lepiej zmierzyć.
 
 
     
matrix 



Wiek: 39
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 1583
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2013-12-25, 09:38   

Według mnie bez procesora się nie obędzie. W takiej sytuacji będzie najprościej. Procek zawsze przyjmie impuls na przerwanie zewnętrzne o z reakcją na dane zbocze. Spokojnie można w nim regulować czas trwania impulsu.
 
 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-25, 10:30   

jezel mowimy o czasie pracy wtryskiwaczy bezynowych ze wskazan z kompa lpg to wolne obroty 2 3 mili sekundy jazda na trasie 4,5 5 ms 7 ms 7500. z tego potrzebuje 15 % 2 ms na wolnych obrotach bo tyle brakuje czas pracy na wolnych 0,5 mili sekundy. pytanie czym moge sprawdzic race wtryskiwaczy pewno tylko oscyloskop. w tym kompie mozna zobaczyc wykres oscylosku wtryskiwaczy dla PW DC czyli czas pracy w ms i DC w % najdluzszy cas 7 z hakiem ms najwieksze Dc 25% z tego jest potrzebne na poczatek zeby nie zalac 5 % bo od minimum trzeba zaczac

Jak widać nazdjeciu zmiana 3 biegów rpm map pw dc do tego pwm ma swoj oscylogram dc tylko trzeba podłacżyc ale zęby podłaczyć to trzeba przesterować zeby udrutować zanniżyc wydajnosc

 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-25, 16:22   

a cos z gotowców w avt moze by ktos cos wykonał na zamowienie
 
     
KrzysiekK 



Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 1124
Skąd: Lubcza
Wysłany: 2013-12-25, 21:50   

Gotowy układ na zamówienie może być kosztowny. Takiego układu nie da się zaprojektować w oparciu o czysto teoretyczne założenia i obliczenia. Trzeba dokonać pomiarów czasu otwarcia wtryskiwaczy przez oryginalny sterownik i przystawkę skracającą szerokość impulsu.Teoretyczne założenia i obliczenia mogą wymagać korekty przy uruchamianiu przystawki. Do tego dochodzi prawdopodobnie konieczność dopasowania sygnału ze sterownika do układu skracającego szerokość jego impulsu. Żeby nie uszkodzić oryginalnego sterownika może być potrzebna separacja galwaniczna np. na transoptorze. To natomiast może wnieść pewne opóźnienie sygnału. Także załączanie wtryskiwacza musi być odpowiednio rozwiązane, aby jego załączenie i wyłączenie było pewne i niezawodne.

Przerzutnik monostabilny możesz zbudować np. w oparciu o układ NE555 i obliczyć jego parametry korzystając np. z tego kalkulatora. Jednak czasów rzędu milisekund multimetrem nie pomierzysz. Potrzebny jest oscyloskop. Trzeba też uwzględnić zmianę wartości elementów RC pod wpływem temperatury, bo może mieć to wpływ na dokładność odmierzanego tak krótkiego czasu. Elementy elektroniczne mają też tolerancję wykonania. Z obliczeń otrzymasz np. kondensator o pojemności 47nF, a w rzeczywistości będzie to np. 49nF i już odmierzany czas będzie inny. Bez oscyloskopu tego nie wychwycisz. Dlatego lepszym rozwiązaniem może być zbudowanie tej przystawki w oparciu o procesor. Tym bardziej jeśli przystawka ma obsługiwać wszystkie cylindry silnika jednocześnie.

Piszę to nie aby Cię zniechęcić, ale uzmysłowić ile jest pośrednich zagadnień do uwzględnienia i rozwiązania. Sam timer na NE555 nie jest skomplikowany.
 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-26, 02:47   

Krzychu liczylem sie z tym i wkoncu z kolega zakupilismy oscyloskop 8 kanałowy usb ma na dniach przyjsc z zamyslem pomiarów w aucie.

Żecz sterowania wtryskiwacza chodzi o pojedynczy wtryskiwacz kory bedzie podpiety pod mape pwm ta mama ma mozliwosc ustawienia czestotliwosci 5- 200 Hz i sygnał wypelnienia 1-100. Potrzebuje na tyle podzielić czestotliwosć zeby uzyskać 1 gura dwa cykle na sekunde bardzo krotki czas pracy bardzo dlugi czas spoczynku.

5Hz to jest 5 cykli w jednej sekundzie
jedna sekunda na 5 to daje 200ms
Gdzie normalne wtryskiwacze pracuja np w moim aucie od 1 do kilku mili sekund
Czas na wolnych 2-3ms czas WOT 6-8ms
Potrzeba uzyskać wydajnosć 15% w danym momecie danego zakresu
Czyli na wolnych czas pracy 0,5 ms 1 ms reszta spoczynek
Czy zastosowanie dzielnika czestotliwosci bedzie prostym tanim szybkim rozwiazaniem lub slucham propozycji
 
     
KrzysiekK 



Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 1124
Skąd: Lubcza
Wysłany: 2013-12-26, 10:46   

W tym przypadku jest potrzebny nie tyle dzielnik częstotliwości, co układ skracający szerokość impulsu. Czyli masz sygnał o szerokości np. 200ms na wejściu, a na wyjściu pojawia się impuls o szerokości 2ms. Taki przerzutnik monostabilny w oparciu o układ NE555 możesz zobaczyć na obrazku poniżej. Masz schemat i przykładowe wartości elementów dla czasu 1ms. To jest tylko sam układ czasowy, bez układu formowania impulsów na wejściu czy też obwodów wyjściowych włączających wtryskiwacz. Jak pisałem wcześniej trzeba uwzględnić wpływ wahań temperatury i napięcia zasilania na dokładność odmierzanego czasu.

kalkulator.png
Plik ściągnięto 13076 raz(y) 9,22 KB

 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-26, 11:20   

Ja slyszalem propozycjie odnosnie a stabilnego potrzebuje miec wydajnosc 1ms ale nie naruszona mozliwosc sterowania wypelnieniem sygnalu
 
     
KrzysiekK 



Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 1124
Skąd: Lubcza
Wysłany: 2013-12-26, 11:50   

Są też dostępne inne układy tego rodzaju jak np. CD4538, ale tego rodzaju układy do pracy wymagają zewnętrznych elementów RC. Wahania temperatury mogą mieć wpływ na dokładność odmierzanego czasu. Przy długich czasach wpływ temperatury można pominąć. Jednak przy czasach rzędu 1ms zmiana temperatury może mieć wpływ na dokładność odmierzanego czasu. Trzeba by zmontować taki układ na NE555 i sprawdzić jak się zachowa w różnych temperaturach. Są dostępne kondensatory o niskim TWP (temperaturowy współczynniki pojemności), które można wykorzystać w tym układzie.
 
     
higrid
Nowy na forum


Dołączył: 14 Gru 2013
Posty: 42
Skąd: wawa
Wysłany: 2013-12-26, 12:37   

Jak moge teraz cokolwiek zmiezyc oscyloskop bede miał po swietach puki co mam multimetr unit-t UT50C http://diolut.pl/miernik-...50c-p-1649.html

żecz w tym ze reszte powinno sie nadrobic mapa PWM 0-100 % w zakresie obrotów i obciazenia


oscyloskop bedzie po swietach idzie juz
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 16