Poprzedni temat «» Następny temat
Tablet graficzny klasy Cintiq na podstawie ekranu T5010
Autor Wiadomość
Ertew 
-.^



Wiek: 26
Dołączył: 03 Lip 2005
Posty: 1341
Skąd: Leszno
Wysłany: 2017-05-09, 20:00   Tablet graficzny klasy Cintiq na podstawie ekranu T5010

English version available here: http://forum.bongofish.co.uk/index.php?topic=2562

Po przyzwyczajeniu się do pracy na komputerze klasy Tablet-PC zapragnąłem dodać interfejs 'rysikowy' do swojego komputera roboczego. Dróg do celu jest wiele, ja wybrałem gotowy ekran z laptopa T5010 plus dwa niezbędne konwertery sygnałów: TSUMv59 dla LCD i WaxBee (Pro Micro) dla digitizera.


Głównym elementem mojego tabletu jest ekranu LCD odzyskanego ze złomowanego T5010, koszt 70zł (aledrogo). W środku znajdziemy m.in.:
-> LCD HV133WX1-100,
-> digitizer SU5E-13W01AS-01X,
-> kamera USB 3v3,
-> klawisze i kontrolki LED,
-> zestaw anten niewiadomego przeznaczenia (m.in. wifi),
-> kilka innych urządzeń bez dokumentacji (mikrofony, czytnik linii papilarnych, suwak pojemnościowy),
-> solidny i całkiem ładnie zachowany zawias (tutaj zbędny),
-> oraz najważniejsze, przewody z wtyczkami do wszystkich urządzeń :) :D :P



W celu podłączenia LCD do komputera można zastosować dowolny konwerter LVDS. Ja wybrałem TSUMv59 ponieważ umożliwia odtwarzanie filmów a kosztuje niewiele więcej od konkurencji z wejściem DVI/HDMI.
Wady tego rozwiązania: wysoki pobór mocy co niestety oznacza generację dużych ilości ciepła.

Dla osób którym wystarczy wejście analogowe, polecam zakup dużo tańszego i dużo bardziej energooszczędnego konwertera z wejściem VGA:



W kwestii podłączenia digitizera do PC wszystko zależy od wybranego digitizera i posiadanego systemu operacyjnego. Skupię się tu na produktach firmy Wacom - lidera na rynku digitizerów EMR.
Digitizery wbudowane (OEM) posiadają wyjście USB lub RS232 3v3. W przypadku tabletów graficznych dochodzi jeszcze interfejs ADB dla komputerów apple. O ile z USB nie ma obecnie problemów, to świat RBS232 zatrzymał się w miejscu jakieś 10 lat temu. Linuksiarze skończą tą wojnę na wydaniu w terminalu 4 prostych komend, kompilacji sterowników i w pesymistycznym wypadku restarcie systemu. DOS - współpraca na poziomie aplikacji. Win XP i starsze - są sterowniki. Vista - da się zainstalować sterowniki w trybie zgodności. Win7 i W10 niestety muszą obejść się smakiem, system dogada się z tabletem szeregowym jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy instalator wykryje odpowiedni model płyty głównej (Tablet-PC). A co z tabletami z interfejsem ADB? Albo masz starego MACa albo do nowego dokupujesz nowy tablet.

Na szczęście kilka osób powiedziało dość i opracowało konwerter znany jako WaxBee. Początkowo umożliwiał on wykorzystanie tabletów z interfejsem ADB, później również tabletów i digitizerów z interfejsem szeregowym. Z drugiej stron WaxBee ma interfejs USB który udaje współczesny tablet Wacoma z interfejsem USB.
Zatem co to jest WaxBee? Żeby uściślić, należy określić czy chodzi o software, firmware czy hardware.
-> WaxBee software to program napisany w jawie. W nim możemy wybrać opcje dotyczące urządzenia które chcemy wykorzystać, emulacji tabletu USB oraz kilku szczegółów na temat zachowania procesora. Po dograniu wszystkich szczegółów zostaje nam wygenerować plik firmware, zaprogramować uC i jeśli wszystko działa zapominamy o software.
-> WaxBee firmware to wsad dla Atmega32U4, który odwala całą brudną robotę. Składa się on z prekompilowanego kodu maszynowego oraz sekcji konfiguracyjnej. Software generuje sekcję konfiguracji i dokleja ją do kodu.
-> WaxBee hardware to Atmega32U4 z wgranym odpowiednim firmware. Początkowo projekt był ograniczony do dość drogich płytek Teensy 2.0 (*1) i gołych procków jednak po moich sugestiach do projektu dodano wsparcie dla Arduino i klonów, np. tanich podróbek Pro Micro z tym samym procesorem.
Źródła software i firmware: https://github.com/popbee/waxbee
Gotowy software: https://github.com/popbee/waxbee/releases
Po więcej informacji odsyłam na forum fanów tabletów: http://forum.bongofish.co.uk/index.php
*1 Wsparcie to kwestia bootloadera. Software umożliwia zaprogramowanie Teensy 2.0 za pomocą 2 kliknięć. Programowanie gołego uC sprowadza się do wygenerowania wsadu i użyciu programatora. Po moich sugestiach udało się zredukować rozmiar firmware z 31kB (bootloader Teensy zajmuje 0.5kB) do poniżej 28kB, co umożliwia zastosowanie płytek Arduino ze spasionym bootloaderem zajmującym 4kB.


Prototyp, pierwszy test digitizera:


Dla zainteresowanych powieleniem konstrukcji, uruchomienie digitizera w systemie windows warto przeprowadzić w następującej kolejności:
-> wgranie firmware do uC, podłączenie do PC, kontrola czy uC jest poprawnie wykrywany. Jeśli jest widoczny jako urządzenie wejściowe HID, idziemy dalej,
-> instalacja sterowników i kontrola czy nasz uC jest widziany przez sterowniki jako tablet. Ja korzystam ze sterowników WacomTablet_6.1.7-3.exe pobranych ze strony https://www.wacom.asia/tablet-drivers , obecnie ich odpowiednikiem powinna być wersja 6.1.2-5 dostępna na https://support.wacom.asia/en/tablet-drivers
-> podłączenie digitizera do uC (uwaga na napięcie zasilania) i kontrola czy OS reaguje na ruchy rysika.


Wersje finalną zbudowałem w oparciu o obudowę ekranu i podstawkę poskładaną ze sklejki. Taka konstrukcja umożliwia pracę w 2 pozycjach: stojącej - jako niezależny monitor, ramka do zdjęć czy filmów (podziękowania dla TSUMv59)

lub leżącej pod kątem około 15° - jako tablet. Taka konstrukcja ma wadę w postaci konieczności zmiany orientacji obrazu - obrót ekranu o 180° oraz obrót orientacji tabletu na poziomie sterowników, ale jest to tylko jednorazowy problem.
Oto wizualizacja mojego projektu oraz pierwsza przymiarka:


Przepraszam za opisy w języku angielskim, ale wszystko przygotowywałem do publikacji na forum Bongofish.

Oraz postęp prac:

Widoczna szpara w obudowie służy do wentylacji konwertera LVDS. Bez tego złącza czincz przyjemnie grzały w palce, a wnętrze musiało się nagrzewać do znacznie wyższej temperatury.


Kosztorys:
70zł za kompletny ekran :D
100zł za rysik :cry:
15zł wysyłka,
16$ konwerter V59,
3$ Pro Micro,
3$ oszukany kabel HDMI 2m (działa perfekcyjne z konwerterem HDMI i monitorem DVI, nie działa z żadnym normalnym TV),
2$ kabel USB 2m,
resztę elementów elektronicznych miałem na stanie, a sklejkę podebrałem w firmie z kontenera na odpadki.


Na koniec test pokazujący że wszystko działa, paint vs gimp:


Oraz drobny bajer, ponieważ płytka digitizera posiada dedykowane wyjście sygnalizujące pracę, podpiąłem pod nie zbędne kontrolki LED:
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 10