Poprzedni temat «» Następny temat
Magnetofon MAK 2S problem z silnikiem głównym
Autor Wiadomość
Doc Brown 
Maniak szpulowców



Wiek: 28
Dołączył: 06 Wrz 2006
Posty: 254
Skąd: Oborniki
Wysłany: 2015-04-19, 19:25   Magnetofon MAK 2S problem z silnikiem głównym

Witajcie. Zdobyłem niedawno magnetofon MAK 2S który ma problem z pracą silnika przesuwu taśmy (silniki napędu szpul działają prawidłowo, tor audio też). Silnik główny po włączeniu magnetofonu rusza na 2-3 sekundy po czym staje nieruchomo i tak aż do ponownego włączenia magnetofonu. Zauważyłem, że w momencie gdy wyłączę magnetofon to silnik główny cofa się o około 1/4 obrotu (w tym momencie pojawia się na nim napięcie o odwrotnej polaryzacji, sam silnik to silnik prądu stałego Mikroma typ SM-2) i jeśli ponowne włączenie zasilania magnetofonu nastąpi przed cofnięciem się silnika głównego to wtedy w ogóle on nie rusza. Usterka pojawiła się nagle, przy pierwszym włączeniu silnik działał prawidłowo, jednak nie włączałem magnetofonu na długo z uwagi na to, że koło zamachowe (napędzane tym silnikiem bezpośrednio) ocierało o głowicę układu tachometrycznego. Przy którymś z następnych uruchomień magnetofonu (jeszcze przed usunięciem obcierania) pojawiła się opisywana wyżej usterka - nagle i niespodziewanie, nie towarzyszą jej żadne inne dziwne objawy, nic się nie grzeje, nie dymi, nie pali, itp. Napięcie na silnik podawane jest przez 2-3 sekundy od włączenia magnetofonu, po usunięciu obcierania i regulacji położenia głowicy tachometrycznej względem koła zamachowego (niestety "na oko" z braku serwisówki) silnik zaczął pracować normalnie ale tylko gdy górne obudowy były przykręcone do magnetofonu - bez nich usterka od razu powracała. Aktualnie niestety silnik znów nie działa, zarówno z obudowami jak i bez nich. Schemat który znajduje się na dnie magnetofonu jako przekładka izolacyjna jest schematem uproszczonym, bez podanych wartości poszczególnych elementów ani wartości napięć w poszczególnych punktach układu. Ma ktoś może serwisówkę wraz z dokładnym schematem tego magnetofonu ? Szukając informacji w internecie odnoszę wrażenie, że jest on nadal tajny :(
Na koniec prezentuję kilka fotek i filmik z moim magnetofonem :)






















https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Pozdrawiam i proszę o pomoc.
 
     
tom5555 



Wiek: 39
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 575
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2015-04-19, 23:12   

Może należało by zacząć od sprawdzenia regulatora obrotów. Sprawdzić zimne luty w tym układzie, zmierzyć pojemność kondensatorów elektrolitycznych itd. Możliwe że przez obcieranie uszkodził się właśnie tachometr. Niestety nie posiadam schematu, nie miałem też nigdy okazji zaglądać do wnętrza tego czy podobnego modelu, więc trudno mi powiedzieć coś konkretnego.
 
     
Doc Brown 
Maniak szpulowców



Wiek: 28
Dołączył: 06 Wrz 2006
Posty: 254
Skąd: Oborniki
Wysłany: 2015-04-19, 23:16   

Głowica tachometryczna jest sprawna, obcieranie było lekkie, nic nie zostało "zeszlifowane". Kilka kondensatorów sprawdziłem miernikiem pojemności i były OK, spadek pojemności bardzo mały - wręcz pomijalny. Najgorsze jest to, że nie mam nawet schematu do tego magnetofonu (prócz uproszczonego który dawali na dno obudowy jako przekładkę izolacyjną a na tym schemacie nie podali wartości elementów), szukałem w necie i nic nie znalazłem, odnoszę wrażenie że ten magnetofon nadal jest tajny :(
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10